Uppdaterad 10 juli 2024
Skriv ut

Ny podd betonar kommunens ansvar vid kris

Kommunen har ett stort ansvar för den civila beredskapen och att i krissituationer kunna upprätthålla servicen till alla medborgare. Det betonar kommundirektör Ida Texell när hon gästar Krisledningspodden.

Klicka på bilden för att lyssna på podden!

I podden samtalar Ida Texell med Mats Bohman, grundare av Krisledningspodden, samt seniorkonsult och grundare av Murphy Solution. Det handlar om framtiden, samhällssäkerhet, ledarskap och vikten av beredskap i en alltmer osäker omvärld.

– Kommunerna har ett stort ansvar i den civila beredskapen och att även i ansträngda situationer av kris kunna upprätthålla servicen till medborgarna. Här kommer kompetenshöjning, vikten av regelbunden träning/övning och att ta vara på erfarenheter in i bilden, säger Ida Texell och tillägger:

– Vi vet vad vi behöver göra, och det är dags att ta nästa steg och agera. Mycket handlar nu om skyndsamhet och pragmatism där vi behöver börja gräva där vi står. I ledarskapet fokuserar jag på handlingskraft och förmåga för att kunna fatta beslut under osäkerhet, vilket jag tror är en nyckel i vårt totalförsvar. Ibland är det viktigare att våga fatta beslut och vara kreativ även om jag inte har alla svar. Eftersom vi och jag inte kan veta exakt vilka påfrestningar samhället kommer att utsättas för går det inte att skapa "the perfect plan" utan en viktig faktor handlar om robusthet och anpassningsförmåga.

Här kan du lyssna på podden som är ca 30 minuter lång. Länk till annan webbplats.

Är du nöjd med informationen på sidan?