Uppdaterad 01 juli 2024
Skriv ut

Tillstånds -och tillsynsguider

Som privatperson, företagare eller ansvarig i en förening eller organisation behöver du ibland tillstånd från kommunen. Här hittar du guider för hur du gör för att snabbast möjligt få tillståndet du behöver.

Här hittar du allt om hur du söker tillstånd för att använda en offentlig plats (markupplåtelse) eller ordna en offentlig tillställning eller allmän sammankomst.

När behövs tillstånd?

För att använda en väg, gata, trottoar, park, ett torg eller liknande som allmänheten använder behöver du ett tillstånd från polisen – oavsett vem som äger marken. Vilket tillstånd som krävs beror på vad du planerar att göra och om det kommer att orsaka folksamlingar.

När du ansöker om tillstånd att använda kommunens mark, i vår e-tjänst, skickas automatiskt en ansökan även till polisen.

Tillstånd krävs för nyttjande av allmän plats, exempelvis vid:
  • Byggetablering (placering av container, byggsäck, byggnadsställning)
  • Handel på allmän plats, exempelvis gatukök och försäljning från foodtruck
  • Placering av skylt, bord, tält eller scen
  • Störande buller (exempelvis pålning, nitning och stenkross)
  • Filminspelning
  • Tillfällig reklam, affischering och liknande
  • Insamling av pengar, försäljning
  • Uteservering
Tillstånd krävs för offentlig tillställning, som exempelvis:
  • Danstillställning
  • Motortävling
  • Tivoli
  • Valborgsmässofirande
  • Idrottsarrangemang
  • Evenemang, festival, stadsfest
  • Mässa
  • Marknad, loppmarknad eller bakluckeloppis
  • Tillstånd för allmän sammankomst
  • Demonstration, manifestation och opinionsbildande möte
  • Konsert/musikevenemang eller teater
  • Religiös sammankomst
Tillstånd krävs inte om följande villkor uppfylls

Om platsen bara används mindre än två timmar och för andra syften är de som listas här ovan behövs oftast inget tillstånd. Undantaget gäller förutsatt att din verksamhet inte påverkar andra och deras tillstånd att använda platsen. Om din verksamhet stör eller bullrar kan du behöva tillstånd.

Så ansöker du om användande av offentlig plats

  • 1

    Samla information

  • 2

    Skicka in din ansökan

  • 3

    Handläggning pågår

  • 4

    Din ansökan besvaras

  • 5

    Efterarbete

1

Samla information

Ta reda på de krav som ställs på dig som arrangör. En bra början är att ögna igenom kommunens riktlinjer och taxa för upplåtelse av offentlig plats.

2

Skicka in din ansökan

Du ansöker om tillstånd på i vår e-tjänst. När du skickar in ansökan skickas automatiskt en ansökan om tillstånd även till polisen.

Tänk på det här när du ansöker

  • Du kommer få beskriva när och hur platsen ska användas.
  • De vill ha en platsbeskrivning med en skiss eller karta över platsen där evenemanget ska hållas.
  • Din ansökan handläggs inte förrän du har betalat ansökningsavgiften.

3

Handläggning pågår

Så snart polisen tagit emot din ansökan skickar de en betalningsavi. När din betalning har registrerats går polisen igenom din ansökan och skickar den vidare till oss i kommunen för synpunkter.

Ansök gärna minst två månader i förväg

Polisens handläggningstid är vanligtvis 1–6 veckor. I denna ingår kommunens tid för att lämna synpunkter med cirka 1–2 veckor. Beroende på säsong kan belastningen vara hög så tänk på att skicka in din ansökan i god tid.

Din ansökan bedöms bland annat efter:

  • Kommer användningen orsaka störningar för andra?
  • Påverkar aktiviteten framkomligheten?
  • Inkräktar din ansökan på någon annans verksamhet?

4

Din ansökan besvaras

Avgiften tas ut för att polisen ska handlägga din ansökan. Du får därför inte tillbaka avgiften om din ansökan avslås. Om din ansökan medges ansvarar du för att verksamheten bedrivs i enlighet med det tillstånd du fått. Som tillståndshavare är du också ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen för skador som vållas på kommunens mark och anläggningar, samt skador som drabbar tredje man. Detta enligt vad som står kommunens riktlinjer för upplåtelse av offentlig plats.

5

Efterarbete

Efter din användning av offentlig plats ansvarar du för att återställa allt i det skick den var som innan du hyrde marken. Det kan därför vara bra att fotografera ytan före och efter användande. I vissa fall bokar kommunen en tid med dig för en för- och efterbesiktning.

Frågor om användning av offentliga platser

Hör av dig till kontaktcenter eller polisens tillståndsenhet om du har frågor om användning av offentliga platser.

Stora delar av Bro centrum består av tomtmark tillhörande Upplands-Brohus. Vid frågor om platsupplåtelse på tomtmark, kontakta Upplands-Brohus,

Ett bekämpningsmedel kan antingen vara en biocidprodukt eller ett växtskyddsmedel. Här kan du läsa om de tillstånd som krävs för att få använda dem.

Ansök om tillstånd för växtskyddsmedel

Du måste ansöka om tillstånd för spridning av växtskyddsmedel:

  • inom skyddsområde för vattentäkt
  • på tomtmark för flerfamiljshus
  • på gårdar till skolor och förskolor
  • på lekplatser som allmänheten har tillträde till
  • i parker och trädgårdar dit allmänheten har tillträde
  • inom idrotts- och fritidsanläggningar
  • vid planerings- och anläggningsarbeten
  • på vägområden samt på grusytor och andra mycket genomsläppliga ytor
  • på ytor av asfalt eller betong eller andra hårdgjorda material

Det finns undantag för skyldigheten att anmäla och ansöka om tillstånd. Ett exempel är när spridning av växtskyddsmedel är så begränsad i sin omfattning att det handlar om en punktbehandling som inte riskerar att skada människors hälsa eller miljö. Kontakta bygg- och miljönämnden om du tror att ett tillstånd eller anmälan inte behövs.

Vem får sprida växtskyddsmedel?

Godkända växtskyddsmedel delas in i behörighetsklasserna 1, 2 eller 3. Växtskyddsmedel i klass 1 och 2 med bokstavsbeteckning L får bara användas yrkesmässigt om spridaren har användningstillstånd och utbildning. Växtskyddsmedel i klass 3 kräver ingen yrkesutbildning.

Om biocidprodukter

För samtliga biocidprodukter gäller att spridning ska göras på ett sätt som inte skadar miljö och människors hälsa. Om du ska sprida en biocidprodukt på allmän plats måste du skriftligen underrätta Bygg- och miljönämnden samt föra dokumentation över spridningen. Dessutom ska allmänheten informeras med väl synliga anslag.

  • kontaktuppgifter till den som sprider biocidprodukter samt till den för vars räkning spridningen sker
  • syftet med bekämpningen
  • biocidproduktens namn och registreringsnummer samt den mängd biocidprodukter som använts eller beräknas att användas vid spridningen
  • tidpunkt eller beräknad tidsperiod samt plats för spridningen
  • beskrivning av försiktighetsåtgärder som har vidtagits eller kommer att vidtas för att skydda människors hälsa och miljö

Om biologiska bekämpningsmedel

Biologiska bekämpningsmedel som består av nematoder, insekter eller spindeldjur (NIS) behöver sedan den första juli 2016 inte ha ett godkännande för produkten från Kemikalieinspektionen. Däremot behöver den biologiska arten vara godkänd för att få användas som bekämpningsmedel.

Godkända bekämpningsmedel

För att få använda ett bekämpningsmedel måste det vara godkänt av Kemikalieinspektionen. De ansvarar bland annat för registrering och klassificering av bekämpningsmedel och meddelar i samband med eventuellt godkännande de villkor som ska gälla för medlets användning. I deras register finns de bekämpningsmedel som är eller tidigare har varit godkända i Sverige.

Kontakta oss

Har du frågor? Då är du välkommen att ringa eller mejla bygg- och miljöenheten via kontaktcenter.

Kontaktcenter

08-581 690 00 Stängt

Om du har eller planerar att skaffa en cistern för brandfarlig vätska, till exempel eldningsolja eller spillolja krävs ett tillstånd. Här kan läsa om vilka regler och bestämmelser som gäller.

Ditt ansvar som fastighetsägare

Som fastighetsägare eller verksamhetsutövare har du ansvar för att lagring, hantering och kontroll av brandfarliga vätskor sker på rätt sätt då en läckande cistern kan orsaka stor skada. Genom regelbundna kontroller undviks utsläpp från läckande cisterner.

Om du misstänker att ett mark- eller vattenområde blivit förorenat ska bygg- och miljönämnden kontaktas omedelbart via kontaktcenter.

Kontaktcenter

08-581 690 00 Stängt

behövs en anmälan av brandfarliga vätskor i cisterner

  • För cisterner i mark och ovan mark som rymmer mer än en kubikmeter brandfarlig vätska eller spillolja.
  • För mobila och tillfälligt uppställda cisterner, som exempelvis UN- tankar och IBC-behållare, som innehåller brandfarlig vätska eller spillolja.
  • För avställda cisterner som åter tas i bruk.
  • För cisterner som aldrig har anmälts.

Om cisternens placering

När du väljer plats för din cistern, ta hänsyn till risken för förorening av mark och vatten. Cisternen bör placeras på ordentligt avstånd från känslig omgivning såsom dagvattenbrunnar, vattendrag, dräneringsdiken och vattentäkt.

Invallning och alternativa skyddsåtgärder

Vid förvaring av kemikalier är det viktigt att det finns en tät och hållbar invallning. Ett godtagbart alternativ är en dubbelmantlad cistern. Det är även viktigt att det inte finns risk för att cisternen blir påkörd.

Ett plant underlag, hårdgjord/tät yta samt spilltråg gör att eventuella spill och läckage kan upptäckas snabbt. Regnskydd eller tak är obligatoriskt över en invallning utomhus. Om det finns risk för att snö och regn blåser in krävs även sidoväggar.

I de fall där cisternen är placerad inomhus kan ett utrymme utan golvavlopp och med förhöjd tröskel ersätta invallning. Förutsättningen är att golv, väggar och tak är helt täta.

Informationsplikt vid installation

Vid installation av en cistern gäller informationsplikt. Detta innebär att bygg- och miljönämnden ska informeras minst fyra veckor innan påbörjad installation. Innan cisternen tas i bruk ska den också besiktigas av ett ackrediterat företag. En kopia av besiktningsrapporten ska skickas in till bygg- och miljönämnden.

Klicka på länken till Swedac nedan. Närmast ackrediterat företag hittar du genom att skriva in ordet ”cisterner” i rutan ”Fritextsök”.

Skicka besiktningsrapporten till

Miljöenheten, Samhällsbyggnadskontoret, 196 81 Kungsängen

Andra tillstånd som krävs

För fasta cisterner och andra fasta anläggningar för kemiska produkter som är hälso- och miljöskadliga eller för varor som kan medföra brand eller andra olyckshändelser, kan bygglov krävas. Kontakta bygg- och miljönämnden för mer information.

Bygg- och miljönämnden via kontaktcenter

Vid nyinstallation av en cistern kan det vara aktuellt med tillstånd från Brandkåren Attunda. Kontakta brandkåren Attunda för mer information.

Särskilda regler inom vattenskyddsområde

  • Det är förbjudet att hantera mer än 150 liter brandfarliga vätskor eller spillolja utan sekundärt skydd.
  • Alla cisterner och tillhörande rör- och slangledningar ska ha ett sekundärt skydd. Enda undantaget är cisterner i pannrum eller motsvarande i bostadshus.
  • För cisterner ovan mark ska det sekundära skyddet ska vara i form av invallning. Rör- och slangledningar ska vara dubbelmantlade eller ha annat sekundärt skydd.
  • Invallningen ska rymma cisternens innehåll. Om du har flera cisterner ska invallningen rymma den största cisternens innehåll plus 10 % av övriga cisterners totala volym.
  • Vid påfyllningsröret för cisternen ska det finnas en skylt med texten ”Vattenskyddsområde”. Skylten, som ska vara väl synlig, ska dessutom informera om innehåll, volym, högsta fyllningsflöde, fastighetsbeteckning samt adress.

Löpande kontroller

Löpande kontroller ska ske med ett visst intervall beroende på typen av cistern. Att kontrollerna görs är viktigt, både miljö- och försäkringsmässigt. Ett ackrediterat företag ska utföra kontrollerna och en kopia av besiktningsrapporten ska skickas in till bygg- och miljönämnden. Mer information finns i Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps föreskrift MSBFS 2018:3.

Cistern som tas ur bruk

Cisterner som tas ur bruk ska tömmas och rengöras. Det är viktigt att ta bort påfyllnadsrör och avluftningsledning så att cisternen inte fylls på av misstag. När en cistern tas ur bruk ska detta meddelas till Bygg- och miljönämnden.

Straffavgift

I miljöbalken finns bestämmelser om en miljösanktionsavgift. Denna straffavgift ska betalas till staten när fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren har åsidosatt vissa bestämmelser som har meddelats med stöd av miljöbalken. Avgiften kan exempelvis drabba cisternägare som inte informerat bygg- och miljönämnden innan installation av cistern.

När du ska bygga nytt, bygga om, riva eller ändra användningen av din lokal behöver du söka bygglov från kommunen. Här guidar vi dig genom handläggningsprocessen som normalt tio veckor efter att en komplett ansökan kommit in.

När behövs bygglov?

Bygglov behövs i stort sett vid alla förändringar, både för att renovera, bygga ut eller bygga nytt. Vissa åtgärder, som exempelvis att sätta upp skyltar och ljus, kräver en ansökan om bygglov. I andra fall behöver du göra en bygganmälan, ansöka om rivningslov eller söka marklov.

När du ansöker

För ansökning om bygglov inom Upplands-Bro kommun, använd gärna guiden ”Bygglov steg för steg”. Med den blir det lättare att skicka in en komplett ansökan från första början, vilket gör att handläggningsprocessen blir kortast möjlig.

I Upplands-Bro lever lantbruket genom ett antal större gårdar och mindre djurhållare med kor, får, höns och andra lantbruksdjur. Här kan du läsa om hur du ansöker om tillstånd för att ha djur inom detaljplanelagt område, hur du på bästa sätt hanterar hästgödsel och hur du begraver en avliden häst.

Ansök om tillstånd för djurhållning

Det krävs särskilt tillstånd för att hålla nötkreatur, får, get, svin eller häst inom område med detaljplan. Detsamma gäller pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur.

Om du vill ägna dig åt djurhållning i stor skala behöver du tillstånd från Länsstyrelsen.

Du behöver ansöka om tillstånd från Länsstyrelsen om du har:

  • fler än 400 platser för nötkreatur, hästar eller minkar.
  • fler än 750 platser för suggor.
  • fler än 2 000 platser för slaktsvin.
  • fler än 40 000 platser för fjäderfän.

All verksamhet där användning av mark och byggnader kan medföra störningar för människors hälsa och miljö regleras av miljöbalken. Därför hanterar miljöavdelningenhos Länsstyrelsen tillstånd för storskalig djurhållning.

Ansök om tillstånd för hästhållning

Det krävs särskilt tillstånd för att hålla häst inom område med detaljplan.

Det kan också krävas tillstånd för att starta upp verksamheter som exempelvis ridskola, hästuppfödning eller om du erbjuder boxplats åt andra. Sådana tillstånd utfärdas av Länsstyrelsen.

Så hanterar du hästgödsel

Om du driver en verksamhet med hästar har du också ansvaret att ta hand om gödseln som uppstår.

Gödsel innehåller bland annat kväve och fosfor som båda är viktiga växtnäringsämnen men också kan orsaka övergödning av vattendrag och sjöar. Genom att hantera gödseln rätt kan du minska dina kostnader och bidra till ett hållbart kretslopp där näringen återförs till åkermark.

Så begraver du en häst

För att begrava en häst krävs en anmälan till kommunens miljöenhet. Kontakta miljöenheten via kontaktcenter.

Kontaktcenter

08-581 690 00 Stängt

När du begraver din häst är det viktigt att:

  • Nedgrävningsplatsen ska vara minst 200 meter från bostad och dricksvattentäkt.
  • Avståndet ska vara minst 50 meter från närmsta vattendrag. Kroppen får ej heller grävas ned i närheten av dräneringsrör.
  • Avståndet från gravens botten till grundvatten eller berg ska vara minst en meter och kroppen ska täckas med minst 1,5 meter jord.
  • Om kroppen kommer att grävas ner på någon annans mark måste markägaren ge sitt medgivande.

I takt med att det blir fler laddbara fordon i Upplands-Bro kommun, ökar efterfrågan på laddplatser i vår kommun. Upplands-Bro kommun ger nu intresserade företag möjlighet att sätta upp fler laddare på kommunens allmänna parkeringar.

Ansvar

Du som ansöker om att få sätta upp laddplatser på kommunens allmänna parkeringar står för installation, drift och underhåll av laddarna. Upplands-Bro kommun ansvarar för och bekostar skyltning, sopning, snöröjning samt parkeringsövervakning. För att få sätta upp laddare på kommunens allmänna parkeringar måste laddaren vara öppen för alla. Andrahandsuthyrning är inte tillåten.

Lämpliga platser för nya laddare

I kartan ser du alla Upplands-Bro kommuns allmänna parkeringar med uppgifter om antal platser och befintliga parkeringsregler. Där kan du se om en parkering har elanslutning, redan omfattas av ett nyttjandeavtal eller bedömts som olämplig. En lämplighetsbedömning av placeringen utifrån framkomlighet, gatuskötsel och framtida planer kommer ske vid varje ansökan.

Kriterier för bedömning av ansökan

Vid bedömning av ansökan beaktas följande:

  • Att tjänsten/laddaren uppfyller ”Anvisningar för utformning av laddstationer och elskåp”
  • Att platsen är en offentlig plats, där Upplands-Bro kommun reglerar parkeringen
  • Att användningen av platsen inte krockar med andra behov, som cykelbanor, övergångsställen och lastplatser. Platsen får inte heller krocka med pågående eller planerade projekt, som exempelvis samhälls- och detaljplaneprojekt eller andra infrastrukturprojekt.
  • Att laddstolpar placeras så de inte stör gång- eller cykeltrafiken
  • Att laddstolpar placeras på ett sätt som säkerställer framkomlighet för driftfordon
  • Att laddstolpen betrjänar två fordon och placeras mellan två parkeringsplatser för att minimera antalet laddstolpar.

Anmäl intresse för att sätta upp nya laddare

  • 1

    Läs igenom anvisningar

  • 2

    Välj en plats

  • 3

    Skicka ansökan

  • 4

    Kommunen bedömer ansökan

  • 5

    E.ON kopplas in vid godkänd ansökan

  • 6

    Nyttjanderättsavtal skrivs med kommunen

  • 7

    Etablering av den nya laddaren påbörjas

1

Läs igenom anvisningar

Läs igenom anvisningarna för utformning av laddstationer och elskåp.

2

Välj en plats

I vår karta kan du se flera tänkbara platser för laddare i Upplands-Bro.

3

Skicka in intresseanmälan

Fyll i ansökan i vår e-tjänst. I ansökan ska det bland annat framgå på vilken parkering du önskar sätta upp en laddare, hur laddaren ska placeras och vilken typ av laddare som avses.

Till intresseanmälan ska översiktsskiss för varje parkerings-ID bifogas.

Bakgrundskartan ska vara kommunens egen eller likvärdig. Kartunderlag finns att köpa och beställa på Upplands-Bro kommuns hemsida: Beställ kartor - Upplands-Bro Länk till annan webbplats.

Följande ska redovisas skalenligt i kartunderlaget:

  • Parkeringens ID
  • Skalstock (1:200 alternativt 1:400)
  • Laddarnas placering
  • Avstånd mellan laddarna
  • Hur laddstolparna är tänkta att placeras i förhållande till parkerat fordon
  • Bredd på körbanan (om applicerbart)
  • Bredd på trottoar (om applicerbart)
  • Avstånd mellan laddare och körbana (om applicerbart)
  • Avstånd från laddare till närmsta fasta hinder (exempelvis fasad, uteservering, gatuträd, cykelparkering, parkeringsautomat)

Exempel på översiktsskiss

Bild på en karta

4

Kommunen bedömer ansökan

Efter publicering av ett objekt i kartan samlar vi in ansökningar under en inlednande ansökningsperiod 8 veckor. För att säkerställa likabehndling lottar vi prövningsordningen. Ansökningar inkomna efter den inledande ansökningsperioden på 8 veckor prövas i den ordning de kommer in.

Ansökningsperiod 1 avslutas 26 maj 2024.

5

Elanslutning via E.ON

Efter godkänd ansökan tar du kontakt med elnätsleverantören E.ON och går igenom de önskade platserna ur ett elanslutningsperspektiv.

6

Nyttjanderättsavtal skrivs med kommunen

Meddela oss att du önskar ett nyttjanderättsavtal genom att mejla: kommun@upplands-bro.se. Vi skickar efter det alla avtal som krävs för underskrift till dig. Avtalen skickas undertecknat tillbaka till oss i två exemplar och ärendet tas upp på följande samhällsbyggnadsutskott. Vi meddelar beslutet till dig och skickar tillbaka undertecknat avtal under förutsättning att utskottet valt att ingå avtal.

7

Etablering av den nya laddaren påbörjas

För etablering följ dessa steg:

  • Ansök om schakttillstånd.
  • Meddela kommunen att laddplatserna är färdigställda senast tre veckor i förväg.
  • Kommunen skyltar vid platsen och ansvarar för gatuunderhåll och parkeringsövervakning.
  • Rapportera data över hur laddplatserna används kvartalsvis till tekniska nämnden.

Kontakt och frågor

Så kallad folköl kallas öl vars alkoholhalt ligger mellan 2,25 och 3,5 volymprocent. Här kan du läsa om vilka regler som gäller och hur du ansöker om tillstånd för folkölsförsäljning.

När behövs en registrering?

För att få tillstånd att sälja folköl krävs att din affär också säljer livsmedel. Det vill säga allt från mejeriprodukter och charkvaror till bröd, frukt och grönsaker. Om du inte redan har registrerat en livsmedelsverksamhet måste du först göra det. Har du redan registrerat din verksamhet för att sälja livsmedel kan du göra en anmälan för registrering för folkölsförsäljning direkt.

Om registrering

Registrering innebär att verksamheten får starta utan prövning, två veckor efter att anmälan har skickats in. Registrering gäller för de allra flesta typer av livsmedelsverksamheter som restauranger, kaféer, skolkök, butiker, grossistverksamheter, bagerier och konfektyrtillverkning. I Sverige omfattar kravet på registrering även dricksvattenanläggningar och tillverkning av snus. Efter att verksamheten har startat kan kommunen och andra myndigheter komma ut och kontrollera att verksamheten följer lagstiftningen.

Så ansöker du om registrering av folkölsförsäljning

  • 1

    Samla information

  • 2

    Skicka in din anmälan

  • 3

    Handläggning pågår

  • 4

    Din anmälan är registrerad

1

Samla information

Ta reda på vilka lagar och regler som gäller för försäljningen.

2

Skicka in din anmälan

För ansökan om registrering av livsmedelsverksamhet använder du vår e-tjänst. För ansökan om tillstånd att sälja folköl laddar du ner en blankett, fyller i och skickar in per post.

3

Handläggning pågår

Vår handläggare gör en bedömning om utbudet av livsmedel i din butik är tillräckligt stort för att du ska få tillstånd att sälja folköl. Handläggningstiden kan ta upp till 14 dagar.

4

Din anmälan är registrerad

Du kan börja sälja folköl så snart du har fått bekräftelse på att din anmälan är registrerad.

Därefter ansvarar du för att försäljningen går rätt till och att det finns en plan för egenkontroll.

Observera att du kan förlora rätten till att sälja folköl om reglerna inte följs.

Program för egenkontroll

Alla som säljer folköl ska ta fram ett egenkontroll­program. Programmet ska bland annat beskriva vilka rutiner som finns för att säkra att försäljningen följer lagen. Folkölsansvariga bör utses vid varje ölförsäljnings­ställe och noteras i egenkontroll­programmet. Egenkontroll-programmet visas upp när kommunen gör tillsyn.

Tillsyn och tillsynsavgifter

Kommunen gör tillsyn av försäljningen och för den kommer du att få betala en tillsynsavgift.

Lagen om försäljning av folköl

Det är viktigt att känna till att säljaren ska känna till reglerna som är angivna i Alkohollagen och ansvara för att reglerna efterföljs. Alkohollagen säger bland annat att "den som säljer folköl ska se till att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället". Bryter säljaren mot Alkohollagen kan hen dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Folköl får inte säljas

  • om kunden inte har fyllt 18 år. I tveksamma fall, be om legitimation.
  • när kunden är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel.
  • till den som kan antas lämna ölen vidare (langa) till minderårig.

Du som har en verksamhet som yrkesmässigt erbjuder hygienisk behandling med stickande eller skärande verktyg som kan innebära risk för blodsmitta eller annan smitta måste först göra en anmälan till kommunen för hygienisk behandling och sedan göra ett program för egenkontroll. Här kan du läsa hur du ska gå tillväga.

När behövs ett tillstånd?

Om du i din verksamhet erbjuder behandlingar till allmänheten där det finns risk för blodsmitta eller annan smitta ska du anmäla det till kommunen innan du startar.

Det kan vara behandlingar som använder:

  • skalpeller
  • rakknivar, rakblad, rasp, credoblad och liknande verktyg
  • akupunkturnålar
  • piercingverktyg
  • andra stickande eller skärande verktyg

Exempel på stickande/skärande verksamheter som omfattas av anmälningsplikten; barberare, manikyr, pedikyr, akupunktur, fotvård, piercing eller tatuering.

Samma krav gäller dig som besöker kunder i hemmet eller på arbetsplatser. Om du startar verksamheten utan att ha ett tillstånd kan du få betala böter i form av en miljösanktionsavgift.

Ändring av anmälningsplikten

Sedan den 1 juli 2021 omfattar anmälningsplikten även stickande skärande verksamhet där det finns risk för annan smitta än bara blodsmitta. Det innebär att du är anmälningspliktig oavsett om du avser starta en sådan verksamhet eller om du sedan tidigare bedriver en sådan verksamhet.

Om egenkontroll

Du som driver hygienisk verksamhet är enligt lag skyldig att ha god egenkontroll. Det innebär bland annat att det ska finnas skriftliga rutiner för städning, hygien och kemikalieförvaring.

Detta ska en egenkontroll omfatta

Det ska finnas skriftliga rutiner för att din verksamhet hålls i gott skick. Du ska bland annat ha rutiner för:

  • Hygien och smittskydd i samband med behandlingar och skötsel av utrustning och instrument.
  • Personalens handhygien och arbetskläder.
  • Städning med städinstruktioner för lokalerna.
  • Tvättning av verksamhetens textilier.
  • Information till kunder om eventuella smittrisker och biverkningar.
  • Hantering och uppföljning av klagomål.
  • Underhåll av lokal, inklusive kontroll av ventilation och vattentemperatur.
  • Hantering och förvaring av kemiska produkter, inklusive kosmetiska och hygieniska produkter med förteckning och säkerhetsdatablad för de produkter som används i verksamheten.
  • kontroll och utbyte ut produkter som kan medföra risker för människors hälsa eller miljön.
  • Hantering och förvaring av olika avfall som uppkommer i verksamheten.

Tillsyn av verksamheten

Kommunens miljöinspektörer utövar operativ tillsyn av de yrkesmässiga hygieniska verksamheter som finns inom Upplands-Bro kommun. Vid ett sådant besök tillkommer en tillsynsavgift.

Så gör du en anmälan

  • 1

    Samla information

  • 2

    Skicka in din anmälan

  • 3

    Handläggning pågår

  • 4

    När din anmälan är registrerad

1

Samla information

Du behöver känna till lagar, regler och andra krav som ställs på dig. Som verksamhetsägare ska du känna till vilka lagar och regler som gäller. En bra start är att först läsa informationen på Socialstyrelsens webbplats.

2

Skicka in din anmälan

Gör anmälan minst sex veckor innan du startar verksamheten och var noga med följande:

  • Fyll i alla administrativa uppgifter.
  • Beskriv verksamheten eller förändringen tydligt.
  • Bifoga en skalenlig ritning.
  • Se till att den som skriver under är behörig, exempelvis firmatecknare eller VD.
  • Skriv vem som är kontaktperson.
  • Betala anmälningsavgiften.

Bygg- och miljönämnden går igenom din anmälan och kontaktar dig om något behöver kompletteras. När anmälan är komplett startar handläggningen.

3

Handläggning pågår

Din lokal och dess verksamhet kommer att bedömas utifrån de krav som lagar och regler ställer på hygienisk verksamhet. Du behöver göra din anmälan senast sex veckor innan verksamheten ska starta, eller en förändring ska införas. Observera: Om din anmälan inte är komplett kan handläggningen ta längre tid.

4

När din anmälan är registrerad

När anmälan kommer in meddelar vi dig att vi mottagit den och en handläggare tilldelas. Vi kan komma ut på plats för en inspektion om vi tycker att det behövs och kan begära in lite olika underlag för bedömningen. Sist skriver vi ett beslut om att bevilja eller avslå anmälan.

 Tillsyn av verksamheten

Kommunens miljöinspektörer utövar operativ tillsyn av de yrkesmässiga hygieniska verksamheter som finns inom Upplands-Bro kommun. Vid ett sådant besök tillkommer en tillsynsavgift.

Som företagare är det viktigt att du förvarar kemikalier på ett sådant sätt att de inte riskerar att läcka ut och orsaka skador på miljön och på människors hälsa. Här kan du läsa om kemikaliehanteringen i Upplands-Bro.

Kemikalier måste vara tydligt märkta

Flytande kemikalier ska alltid märkas med innehållsförteckning och farosymbol. Dessutom ska säkerhetsdatablad för varje kemikalie förvaras så att alla anställda i verksamheten snabbt kan skaffa sig information. Exempelvis om ett läckage uppstår eller någon kommit i kontakt med ämnet via huden, ögonen eller luftvägarna.

Regeln om säkerhetsdatablad gäller både när kemikalien är oförbrukad och när den har blivit ett avfall.

Om läckage inträffar

  • Om läckage av kemikalier uppstår ska kommunens bygg- och miljöavdelning omedelbart kontaktas.
  • Spill ska saneras omedelbart. Absorptionsmedel och kärl för uppsamling av använt material ska därför finnas nära tillgängligt.
  • Om läckaget når dagvattnet eller kommunalt avlopp, kontakta Brandkåren Attunda.
  • Om läckaget når marken ska marken saneras i samråd med bygg-och miljönämnden. En anmälan om efterbehandling av förorenat område eller anläggning behöver upprättas.

Bygg- och miljönämnden via kontaktcenter

Utomhusförvaring av kemikalieprodukter

Kemiska produkter och farligt avfall som lagras utomhus ska förvaras inom regnskyddad invallning. Invallningen får inte vara försedd med tappventil, utan ska tömmas genom pumpning. Kemikalierna ska också placeras så att de är skyddade från påkörning.

Inomhusförvaring av kemikalieprodukter

Inomhus ska kemiska produkter förvaras i utrymmen som saknar avlopp. Alternativt ska behållarna, fat eller cisterner, stå invallade. Befintliga avlopp kan pluggas eller kragas.

Invallning av kemikalieförvaring

En invallning ska rymma den mängd vätska som finns i det största kärlet, plus tio procent av den totala volymen som förvaras inom invallningen. Som alternativ till invallning kan cisterner vara dubbelmantlade.

Ventiler och slangar på tanken ska vara placerade så att eventuellt spill hamnar innanför invallningen eller på spillplåt. Pistolhandtag ska vara inlåsta för att förhindra att obehöriga hanterar tanken. Vid kortare uppställning är det acceptabelt att dubbelmantlade cisterner placeras på asfalt som hårdgjord yta, annars krävs betong.

Kontakta oss

I Upplands-Bro är det bygg- och miljönämnden som ansvarar för tillsyn och kontroll av kemikaliehanteringen inom kommunen. Har du frågor är du välkommen att kontakta bygg- och miljönämnden via kontaktcenter.

Bygg- och miljönämnden via kontaktcenter

Verksamheter som hanterar köldmedier för att transportera kyla i anläggningar som exempelvis värmepumpar, luftkonditionering, kylskåp och frysar är ansvariga för att rådande bestämmelser följs.

Anmälningsplikt

Planerar du att installera en köldmedieanläggning med minst 14 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) måste du anmäla det till bygg- och miljönämnden. Anmälningsplikten gäller även vid skrotning av en köldmedieanläggning. Installation, service, läckagekontroll och skrotning ska genomföras av ett ackrediterat företag med certifierad personal.

 

Bygg- och miljönämnden

08-581 690 00 Stängt

Läckagekontroll

Läckagekontroller ska genomföras baserat på mängden ton koldioxidekvivalenter (CO2e). Om anläggningen har ett läckagevarningssystem förlängs tiden mellan läckagekontrollerna till det dubbla.

Läckagekontroll ska göras med denna frekvens

Mängd koldioxidekvivalenter

Läckagekontroller

5 ton CO2e eller mer

1 gång per 12 månader

50 ton CO2e eller mer

1 gång per 6 månader

500 ton CO2e eller mer

1 gång per 3 månader

Årsrapport

Enligt den svenska förordningen om flourerande växtgaser (2016:1128) ska verksamhetsutövare skicka in årsrapport till tillsynsmyndigheten om minst 14 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) har funnits i anläggningen någon gång under föregående år.

Årsrapporten ska vara inkommen till bygg- och miljönämnden senast 31 mars. I rapporten ska enbart aggregat som omfattas av kravet på återkommande kontroll räknas in.

En årsrapport ska innehålla:

  • resultatet av de läckagekontroller som gjorts under kalenderåret
  • information om utrustning som skrotats under kalenderåret
  • de uppgifter som anges i artikel 6.1 i förordningen om f-gaser
  • operatörens organisationsnummer, postadress och faktureringsadress
  • adress till och fastighetsbeteckning på den fastighet där utrustningen finns, om utrustningen är stationär
  • en förteckning över utrustningen, och i fråga om utrustning på ett fartyg, fartygets namn, signalbokstäver eller liknande.

Bygg- och miljönämnden

08-581 690 00 Stängt

Miljösanktionsavgift

Den som inte uppfyller lagstiftade krav gällande köldmedier kan åläggas att betala miljösanktionsavgift. Bygg- och miljönämnden har skyldighet att utfärda bland annat följande miljösanktionsavgifter:

  • Om årsrapporten kommer in till tillsynsmyndigheten efter 31 mars utdöms en miljösanktionsavgift på 1000 kr.
  • Om läckagekontroller inte har utförts enligt föreskrivna krav utdöms en miljösanktionsavgift på 5000 kr.
  • Om anmälan inte har gjorts före en nyinstallation eller konvertering av aggregat på 10 kg eller mer utdöms en miljösanktionsavgift på 5000 kr.
  • Om kravet på att upprätta och föra register inte har uppfyllts utdöms en miljösanktionsavgift på 2000 kr.
  • Om certifieringskraven inte uppfylls utdöms en miljösanktionsavgift på 3000 kr till en fysisk person eller en ideell förening och 10000 kr till en juridisk person som inte är en ideell förening.

Förordningar och vägledning

Om du köper, tar över eller hyr en lokal där du ska driva en butik eller restaurang, ett gatukök, café eller bageri, en cateringverksamhet eller liknande, måste du först registrera en anmälan till kommunen. Här får du information om vad som krävs och vad du ska göra.