Uppdaterad 20 maj 2024
Skriv ut

Lotteriverksamhet

Om du ska anordna ett lotteri måste du i de flesta fall ha ett tillstånd. Om du ska kontakta kommunen eller spelinspektionen beror på hur mycket pengar som omsätts och värdet på vinsterna. För lotterier i samband med ett enstaka event behöver du inte söka tillstånd.

När behöver lotteriverksamheten tillstånd?

På Spelinspektionens webbplats hittar du information om vilka lotterier som behöver tillstånd och inte. Där kan du också se vilka belopp för priser som gäller och vilken omsättning lotteriet ska ha för registrering hos kommunen eller Spelinspektionen.

Registrera lotteri hos kommunen

Det är endast ideella föreningar eller registrerade trossamfund som kan ansöka om tillstånd för lotteri här. Föreningarna måste vara öppna för alla och ha behov av inkomster för verksamheten.

Föreningar får inte ägna sig åt lotterier och spel online.

  • Föreningen ska vara registrerad i Upplands-Bro.
  • Lotteriet ska vara i Upplands-Bro.
  • Vinstandelen måste stå på lottsedlarna, lottlistorna eller på den plats där lotteriet äger rum.

Avgiften för att registrera lotteri är 300 kronor. Det tillkommer även avgift för Lotteritillståndet samt ett arvode till kontrollanten.

Anordna lotteri i flera kommuner

Vill du anordna ett större lotteri och sälja lotter i flera kommuner? Kontakta Spelinspektionen.

Kontakta oss

Kontakta kultur- och fritidskontoret i Upplands-Bro

Är du nöjd med informationen på sidan?