Avfall och återvinning
Här hittar du information om vad som gäller för dig som privatperson och om återvinning i dina kvarter. Är du företagare eller representant för en bostadsrättsförening, gå till våra företagssidor.
Från och med den 3 juli 2024 måste förpackningar för drycker upp till 3 liter ha korkar som sitter fast. Detta görs för att minska nedskräpning i naturen, enligt EU:s engångsplastdirektiv.
Hur sorterar jag förpackningen?
Enligt EU:s direktiv ska plastlocket sitta kvar på förpackningen hela dess livslängd. Det betyder till exempel att en mjölkförpackning ska sorteras som pappersförpackning med plastkorken kvar. När en förpackning består av flera olika material sorterar du utifrån det dominerande materialet.
Vad händer med korken?
Pappersförpackningarna blandas med vatten i en sorts tvättmaskin där pappersfibrerna löses upp och separeras från övrigt material, som till expempel plastkorkarna. Plastresterna används för att producera energi som behövs för torkning av pappersmassan på pappersbruket.
Din avfallshämtning
Som husägare i Upplands-Bro kommun måste du ha ett abonnemang för hämtning av hushållssopor. Här kan läsa om hur du anmäler ett ägarbyte till kommunen, vad det kostar och allt annat du behöver veta om ditt hushålls avfallshantering.
Abonnemang för avfallshämtning
Alla fastighetsägare måste ha ett abonnemang för hushållssopor. Vid ägarbyte är det säljaren som ansvarar för att göra en flyttanmälan.
Vad kostar avfallshämtningen?
Abonnemanget består av en grundavgift och en rörlig avgift. Grundavgiften finansierar bland annat administration och driften av våra kretsloppscentraler. Den rörliga avgiften varierar beroende på om du bor i villa, fritidshus eller lägenhet. Du som bor i villa eller radhus har ett eget abonnemang som du betalar själv och bor du i lägenhet ingår oftast hämtningsavgiften i din hyra eller månadsavgift.
Typ av bostad | Pris |
---|---|
En- och tvåbostadshus | 1615 kronor |
Fritidshus | 780 kronor |
Grundavgift vid uppehåll | 400 kronor |
Rörlig standardavgift, fastlandet | |
En- och tvåbostadshus | 1020 kronor |
Fritidshus* | 510 kronor |
Rörlig standardavgift, Mälaröarna | |
Fritidshus* | 1750 kronor |
*Hämtning från fritidshus sker från vecka 16 till vecka 41.
Delad avfallshämtning med grannen
För hushåll med lite avfall finns möjligheten att dela kärl med en eller flera grannar.
Grannar med samma typ av avfallsabonnemang kan ha delad sophämtning under förutsättning att:
- hushållens avfall ryms i två fyrfackskärl mellan varje tömning.
- det är högst 500 meter mellan fastigheternas ordinarie uppställningsplatser
- en av fastighetsinnehavarna förbinder sig att ansvara för uppställningsplatsen för kärlen.
Om du delar sophämtning med grannen betalar ni varsin grundavgift och delar på den rörliga hämtningsavgiften.
Beställning av extra kärl
Vid behov kan du teckna abonnemang för ett extra kärl, utöver ditt abonnemang för fyrfackskärl.
Extra tömningar och hämtning av extra säck
Om du har mycket restavfall kan du beställa en extra tömning av kärl eller hämtning av en extra säck. En extra tömning sker inom 3 arbetsdagar
Hämtning av en extra säck ska beställas i förväg och säcken hämtas upp vid nästkommande ordinare hämtningstillfälle. Se till att säcken är ordentligt stängd och placera den bredvid ditt kärl för restavfall.
Extra lång dragväg
Ditt avfallskärl ska vid tömning placeras vid din fastighetsgräns, dock längst 3 meter från den plats där upphämtningsfordonet stannar. Om avfallskärlet behöver dras längre än 3 meter tillkommer en avgift för extra lång dragväg.
Trädgårdsavfall
En trädgård kan innebära mycket trädgårdsavfall. Gräs, kvistar, löv, växtdelar, kottar och fallen frukt är alla exempel på trädgårdsavfall.
Har du mycket trädgårdsavfall och behov av regelbunden hämtning kan du beställa ett abonnemang för det. Du får då ett separat kärl som du lägger ditt trädgårdsavfall i, utan varken säckar och emballage. Hämtning sker varannan vecka under vecka 15-44.
Du beställer ditt abonnemang genom att kontakta kontaktcenter VA och avfall. Kontaktuppgifterna hittar du lite längre ned på sidan.
Månad | Datum i Bro | Datum i Kungsängen |
---|---|---|
April | 10, 24 | 17 |
Maj | 8, 22 | 1,15, 29 |
Juni | 5, 19 | 12, 26 |
Juli | 3, 17, 31 | 10, 24 |
Augusti | 14, 28 | 7, 21 |
September | 11, 25 | 4, 18 |
Oktober | 9, 23 | 2, 16, 30 |
Trädgårdsavfall som löv, grenar, kvistar och jord kan du även lämna på kommunens kretsloppscentraler.
Eldning av trädgårdsavfall
Den 18 februari 2025 började nya regler för avfall att gälla. Förbudet mot att elda trädgårdsavfall har tagits bort. Det betyder att du nu får elda trädgårdsavfall – men bara under vissa förutsättningar.
Beställ, anmäl och avbeställ abonnemang
För beställning eller avbeställning av abonnemang mejla eller ring kontaktcenter.
- För ägarbyte eller uppehåll i abonnemanget, använd gärna blanketterna nedan.
- För extratömningar av kärl 1 vecka 26-35, kontakta Kontaktcenter.
När hämtas mitt avfall?
I Upplands Bro har varje avfallskärl ett chip. Genom dessa chip kan vi bland annat se tidpunkter för utförda tömningar och på så sätt se till att alla kärl töms.
För dig som bor i ett villahushåll är det också enkelt att hålla koll: Du laddar ner vår avfallsapp och skriver in din adress. Klockan 19 kvällen före tömning skickar appen en notis till mobilen som påminner dig om att ställa ut sopkärlet senast kl 06.00 morgonen efter. Du låter kärlet stå framme tills det är tömt.
- Kärlet ska stå på en plan och hårdgjord yta utan nivåskillnader, såsom trösklar och kanter. Hårdgjord yta är exempelvis asfalt, slät marksten, betong eller motsvarande. Gräsyta, kullersten, grusväg och motsvarande ytor räknas inte som hårdgjorda ytor.
- Kärlet ska vara utställd med handtag mot gatan och så nära sopbilens angöringsplats som möjligt.
- Dragvägen till sopbilen ska vara hårdgjord så att hämtningspersonalen kan dra eller skjuta kärlet utan svårigheter.
- På tömningsdagen ska dragvägen till sopbilen vara fri från hinder.
Våra soptunnor är fyrfackskärl
I Upplands-Bro kommun sorterar alla villahushåll och fritidshus sitt avfall i soptunnor som kallas fyrfackskärl. Varje sådant kärl består av fyra sektioner och rymmer 370 liter. I varje abonnemang, med undantag för fritidshus på Mälaröarna, ingår två kärl där du enkelt skiljer matavfall från restavfall och förpackningar av olika material.

I kärl 1, som töms varannan vecka (26 gånger per år) läggs restavfall, matavfall, färgade glasförpackningar och tidningar/returpapper.
I kärl 2, som töms var fjärde vecka (13 gånger per år), läggs plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar och ofärgade glasförpackningar.
Fyrfackskärlen töms med en sopbil som har fyra fack som ser till att respektive material hamnar i sitt eget fack i sopbilen. Det sorterade avfallet transporteras till en omlastningsstation för vidare transport till behandling för material- och energiåtervinning.
Insamlingssystemet gör det enklare för dig som bor i villa och fritidshus att återvinna och leva hållbart. Du behöver sällan åka till en återvinningsstation utan kan återvinna nära ditt hem. I nästa steg återvinns dina olika typer av avfall och blir till nya produkter, vilket är både miljövänligt och resurseffektivt. En ökad sortering leder också till att mängden material som går till förbränning minskas, och på sikt skapar vi ett mer hållbart samhälle.
Kompostering
Att kompostera är enkelt och klimatsmart. Ogräs, löv och fallfrukt blir till näringsrik jord som kan användas i trädgårdslandet eller i rabatterna.
Innan du börjar bygga din kompost måste du bestämma dig för om du vill ha en trädgårdskompost eller en kompost som också kan användas för matrester. Vill du använda komposten både för trädgårds- och hushållsavfall måste behållaren vara tät så att inte råttor tar sig in. En sådan kompost är enklast att köpa färdigbyggd.
För att få kompostera på din tomt måste du först göra en anmälan. Kom ihåg att din anmälan måste godkännas av bygg- och miljönämnden enligt kommunens avfallsföreskrifter innan du kan sätta igång.
Ditt matavfall bör slängas separat i de bruna papperspåsarna som är avsedda för matavfall. De finns att hämta på olika platser i kommunen, se nedan.
Bro
- Brohuset
- Kretsloppscentralen i Skällsta
- Matöppet Bro
- Ica Bro
Kungsängen
- Kontaktcenter Kungsängen
- Stora Coop
- Coop Hjortronvägen
- Ica Kungsängen
- Brunna Kretsloppscentral
Kontaktcenter VA och avfall hjälper dig om du har frågor
Se alla telefontider för VA och avfall via kontaktcenter
Telefontider VA och avfall kontaktcenter
Dag | Öppet | Information |
---|---|---|
Måndag 14/4 |
09.00 - 16.30
|
|
Tisdag 15/4 |
09.00 - 16.30
|
|
Onsdag 16/4 |
09.00 - 16.30
|
|
Torsdag 17/4 |
09.00 - 12.00
|
Dag före röd dag
|
Fredag 18/4 |
-
|
Långfredag stängt
|
Jourtelefon slam och fett
Sortera ditt avfall
Här hittar du svar på hur du sorterar de allra vanligaste hushållssoporna. För en komplett sorteringsguide, ladda ned avfallsappen. Som villaägare sorterar du dina sopor i fyrfackskärl. Bor du i lägenhet sorterar du antingen i soprummet eller på återvinningsstationerna.
Sorteringsguide i avfallsappen
Vad gör du med den gamla krukan, frigoliten och de trasiga strumporna? Slänga i soporna eller ta med till återvinningsstationen? Svaren finns i ”Sorteringsguide A-Ö” som du hittar i avfallsappen.
Plastförpackningar
Plastbärkassar, plastpåsar, plasttuber, refillpaket, plastfolie, plastflaskor, plastburkar, små dunkar och hinkar (sylt), chipspåsar, frigolit. Pantflaskor lämnas i butiker.
Pappersförpackningar
Pasta- och flingpaket, dryckeskartonger, pizza-kartonger, sockerpåsar, pappersbärkassar, omslagspapper, wellpapplådor. Låt plastkorken på kartongen sitta kvar.
Metallförpackningar
Konservburkar, tomma sprayburkar, tuber, kapsyler och lock, dryckesburkar utan pant, torra färgburkar, aluminiumfolie och aluminiumformar. Pantburkar lämnas i butiker.
Glasförpackningar
Flaskor och burkar. Färgade och ofärgade glasförpackningar sorteras var för sig.
Tidningar och returpapper
Tidningar, tidskrifter, kataloger, reklamblad, broschyrer, kontorspapper, skriv- och ritpapper, pocketböcker. Obs! Kuvert ska slängas bland hushållssoporna på grund av limmet som det försluts med.
Matavfall
Ditt matavfall bör slängas separat i de bruna papperspåsarna som är avsedda för matavfall.
Textilavfall och återvinning
Från och med 1 januari 2025 får du inte längre slänga kläder, lakan eller andra textilier i soppåsen. I stället ska dessa lämnas till kommunens insamlingsplatser för textilåtervinning.
- Återbruk i första hand: Har du kläder eller textilier i gott skick? Ge dem nytt liv genom att lämna till second hand eller byt med andra.
- Utslitna och trasiga textilier lämnar du till kommunens insamlingsplatser. Du hittar dem via länken längre ned.
- Se till att allt textilavfall är torrt. Packa gärna i plastpåse med dubbelknut.
På dessa återvinningsstationer kan du lämna ditt textilavfall:
- Brunna KLC
- Skällsta KLC
- Bro Centrum
- Kockbacka, på parkering
- Ekhammar IP, parkeringen vid gamla IP
- Grusplan, ridhuset Prästtorp
- Finnstaberg, vändplats
Vad innebär de nya reglerna om textilier?
Från 1 januari 2025 måste textilavfall sorteras separat i hela EU. Trasiga kläder och andra textilier får inte längre slängas i restavfallet. Istället ska de lämnas till kommunens insamlingsplatser.
Vem omfattas av de nya reglerna?
Alla, både hushåll och verksamheter, omfattas av kravet på att sortera textilier.
Varför införs de nya reglerna?
Vi konsumerar stora mängder textilier, men använder dem allt kortare tid. Det nya kravet syftar till att främja återanvändning och återvinning för att minska avfall och utsläpp. Idag går mycket textilier till förbränning, trots att hälften kan återanvändas. Textilkonsumtionen i Sverige orsakar utsläpp motsvarande en bil som kör 850 000 varv runt jorden.
Varför finns inte ett mer omfattande insamlingssystem?
Kommunerna ansvarar för insamlingen från 2025, men ett EU-förslag om producentansvar är under diskussion. Det innebär att tillverkare och säljare kan få ansvar för textilinsamlingen framöver. Kommunerna avvaktar beslut innan insamlingssystemet byggs ut.
Kan jag lämna textilier till second hand?
Ja! Organisationer och second hand-butiker tar gärna emot hela och rena textilier. Dina gamla kläder kan glädja någon annan.
Vad händer med textilierna som samlas in?
• Sortering: Textilierna delas upp i hela och trasiga.
• Återanvändning: Användbara kläder skickas till second hand-butiker eller behövande.
• Materialåtervinning: Textilier som inte kan återanvändas omvandlas till nya material.
• Humanitära insatser: En del används direkt i hjälpprojekt, exempelvis i krisområden.
• Miljöarbete: Genom insamling och återanvändning minskar vi vår miljöpåverkan.
Hur mycket textilier konsumerar vi i Sverige?
Varje person köper i genomsnitt 25 nya plagg per år. År 2023 konsumerade vi över 11 kilo textil per person, och nästan 8 kilo slängdes i restavfallet – mer än hälften i användbart skick.
Insamling av hushållens förpackningar
Från och med 2024 ansvarar varje kommun för insamling av hushållens förpackningsavfall. Från och med 2027 ska alla hushåll i Upplands-Bro vara anslutna till kommunens fastighetsnära insamling (FNI). Här kan du läsa om vad förändringen innebär och vad du som fastighetsägare behöver göra.
Därför görs förändringen
De nya bestämmelserna innebär att Sveriges kommuner tar över det ansvaret för insamling och sortering av förpackningsavfall, Idag sköts insamlingen av producenterna, alltså företagen som tillverkar förpackningar. Producenterna kommer att ha fortsatt ansvar för själva återvinningen.
Ansvarsövergången sker den 1 januari 2024. Förändringen görs för att möta EU-krav och målen för materialåtervinning till 2030.
Syftet är alltså att öka sorteringen av förpackningar så att mängden förpackningar i vanligt restavfall minskar. Det ökar materialåtervinningen och bidrar till att de gemensamma miljömålen.
Förändringen innebär på sikt också en ökad service till invånarna. En sammanhållen avfallshantering, där mat- och restavfall, förpackningar och returpapper samlas in i anslutning till bostaden, gör det enklare att göra rätt.
Förpackningsproducenternas ansvar
Producentansvaret för förpackningar infördes 1995. Det innebär att de som sätter en förpackning på marknaden också ansvarar för att den återvinns och att alla ska separera förpackningar från annat avfall och lämna dem till särskild insamling.
Producentansvaret kvarstår också efter 1 januari 2024. Det är alltså producenterna som sköter själva återvinningen men i stället för att, som idag, samla in avfallet själva, blir det kommunerna som tar över insamlingen.
Enklare insamling och sortering av förpackningar för hushåll och verksamheter gör att producenterna kan återvinna mer avfall.
Vad är en förpackning?
Som förpackning räknas allt material som används för att omsluta, skydda eller presentera en vara tills det att den används eller är förbrukad. Mycket av det vi köper idag består av en förpackning.
Förpackningar sorteras efter materialslaget:
- Pappersförpackningar
- Plastförpackningar
- Metallförpackningar
- Ofärgade glasförpackningar
- Färgade glasförpackningar
Om en förpackning består av flera material som inte går att separera sorteras den efter det material som den består mest av. Korkar, lock och andra delar som är lätta att ta av sorteras för sig.
Krav att sortera ut förpackningar
Upplands-Bro kommun inför nu ett riktat krav till hushållen om att förpackningar ska sorteras för att därefter kunna samlas in. Det är dock inget nytt krav, det har varit en skyldighet att sortera förpackningar sedan 1995.
Viktiga datum
1 januari 2024 tog kommunen äver ansvaret för insamlingen av hushållens förpackningsavfall. Det innebär att enbart kommunen får samla in förpackningar från hushåll i Upplands-Bro. Kommunen tog även över ansvaret för Återvinningsstationerna.
1 januari 2026 ska kommunerna i Sverige erbjuda insamling av förpackningar på torg, i parker och på andra populära platser utomhus.
1 januari 2027 ska alla hushåll vara anslutna till kommunens fastighetsnära insamling av förpackningar. Det innebär att du som fastighetsägare, om du inte redan har gjort det, behöver ordna utrymme för den utökade avfallshanteringen.
Så går det till
Standardabonnemang
Kommunen erbjuder kostnadsfri hämtning enlig nedan.
En gång per vecka:
- Pappersförpackningar
- Plastförpackningar
Var fjärde vecka:
- Ofärgade glasförpackningar
- Färgade glasförpackningar
- Metallförpackningar
- Tidningar
Kärl med tillhörande dekaler ingår i abonnemanget.
Om ni utöver standardabonnemanget behöver extra kärl, annan kärlstorlek eller hämtning oftare, så går det bra att lägga till det mot en avgift.
Hämtning av förpackningar
Det är kommunens upphandlade insamlingsentreprenör Ohlssons AB som hämtar hushållens förpackningsavfall.
Fastighetsägare, detta gäller för dig
Fastighetsägare som redan har insamling av förpackningar
Eftersom ansvaret för insamlingen flyttas över till kommunen från och med 2024 ska också samtliga abonnemang för insamling av förpackningar och returpapper(tidningar) tecknas med Upplands-Bro kommun. Avtal med tidigare entreprenör behöver sägas upp.
Fastighetsägare som INTE har infört insamling av förpackningar
Lagstiftningen innebär att samtliga hushåll ska kunna lämna förpackningar i nära anslutning till bostaden. Det ska vara samma service på förpackningar som det är på mat- och restavfall. Det tas nu krafttag för att öka återvinningen och att få bort förpackningarna som felaktigt slängs i restavfallet. Kommunen har fått till uppgift att bygga ut insamlingen av förpackningar så att samtliga bostäder är anslutna till systemet senast 2026.
Om ni inte har infört insamling av förpackningar behöver ni påbörja en planering för detta.
I Teknisk handbok - för god avfallshantering finns guider och riktlinjer som hjälper fastighetsägare att planera för hanteringen av förpackningsavfall. I Handboken kan du bland annat få stöd för
- Placering av miljöhus.
- Utformning av miljöhus/soprum.
- Beräkning av antal och storlek på kärl som behövs, samt placering av kärl.
- Mått på kärl, utrustning i soprum.
Förpackningsavfall från verksamheter
Kommunen har enbart tilldelats ansvaret av att samla in förpackningar från hushåll. Verksamheter berörs inte. Verksamheter anlitar valfri entreprenör på fria marknaden för insamling av förpackningsavfall.
Samlokaliserad verksamhet
En samlokaliserad verksamhet kan få förpackningsavfallet hämtat av kommunen enbart om verksamheten finns i en bostadsfastighet samt använder samma avfallsbehållare som hushållen.
Detta händer med ditt sorterade avfall
Allt avfall som du sorterar ut tas till vara på bästa möjliga sätt. Att återvinna förpackningar och tidningar/returpapper, sparar på jordens ändliga resurser då inga nya råvaror förbrukas. Det går dessutom åt mindre energi och transporter att återvinna än att producera nytt.
- Plastförpackningar blir nya plastprodukter och plasten som inte går att återvinna energiåtervinns.
- Tidningar/returpapper återvinns till nya pappersprodukter.
- Glasförpackningar kan återvinnas hur många gånger som helst till nya glasförpackningar, utan att kvaliteten försämras.
- Pappersförpackningar blir nya pappersförpackningar samt andra pappersprodukter. Plasten förbränns för att ge hela processen energi.
- Metallförpackningar kan återvinnas hur många gånger som helst utan att kvaliteten försämras.
- Matavfall omvandlas till biogas och biogödsel. Biogas används till fordonsbränsle och biogödsel används på åkermark för att odla nya råvaror.
- Restavfall Förbränns och ger energi i form av el och värme.
Kretsloppscentraler och återvinningsstationer
Att återvinna ska vara enkelt. I kommunen finns därför två kretsloppscentraler och ett flertal återvinningsstationer där du lämnar ditt sorterade avfall. Här hittar du som privatperson adresserna, öppettider och praktisk info – men enklast är att du laddar ner vår avfallsapp så har du alltid allting samlat i fickan.
Så funkar det på kretsloppscentralerna
Upplands-Bro har två kretsloppscentraler för sortering och återvinning av grovt avfall. Den ena av dem ligger i Skällsta, i Bro, den andra i Brunna.
Du som bor i kommunen kan passera grindarna med hjälp av körkortets streckkod. Saknar du körkort kan du beställa ett besökskort här.
- Wellpapp och kartong
- Metallskrot (ta bort detaljer av plast och trä)
- Trä, virke, (slipers och trallvirke i separat container)
- Textilavfall
- Elavfall, exempelvis datorer, TV-apparater, telefoner, brandvarnare, lysrör
- Farligt avfall (färg, olja, lösningsmedel, batterier, etc
- Spisar, kylskåp och frysa
- Byggavfall
- Övrigt grovavfall och icke brännbart avfal
- Trädgårdsavfall
- Däck
Den totala mängden får inte vara mer än två kubikmeter (2 m³) per besök och dag, därefter tillkommer en kostnad om 350 kr för varje extra 2 m³. Begränsningen gäller inte för trädgårdsavfall och ris. Inne på kretsloppscentralerna finns tydliga skyltar som talar om vad som ska slängas var. Är du det minsta osäker – fråga personalen på plats så hjälper de dig!
Kretsloppscentralen i Skällsta
Välkommen till kretsloppscentralen i Skällsta, i Bro. Här kan du lämna, sortera och återvinna grovt avfall . Är det stängt hos oss är du välkommen till kretsloppscentralen i Brunna istället.
Öppettider kretsloppscentralen Skällsta
Kretsloppscentralen Skällsta
Dag | Öppet | Information |
---|---|---|
Måndag 14/4 |
11.00 - 19.00
|
|
Onsdag 16/4 |
11.00 - 19.00
|
|
Lördag 19/4 |
10.00 - 15.00
|
|
Söndag 20/4 |
-
|
Stängt
|
Kretsloppscentralen är stängd under dessa helgdagar
Nyårsdagen, Trettondag jul, Långfredagen, Påskdagen, Annandag påsk, Första maj, Kristi himmelsfärdsdag, Sveriges nationaldag, Midsommarafton, Midsommardagen, Alla helgons dag, Julafton, Juldagen, Annandag jul och Nyårsafton.
För att det ska vara enkelt för dig att hitta rätt när du kommer till kretsloppscentralen har vi tagit fram en karta över kretsloppscentralen.

Kretsloppscentralen i Brunna
Välkommen till kretsloppscentralen i Brunna. Här kan du lämna, sortera och återvinna grovt avfall, eller besöka vår bytesbod . Är det stängt hos oss är du välkommen till kretsloppscentralen i Skällsta istället.
Öppettider kretsloppscentralen Brunna
Kretsloppscentralen Brunna
Dag | Öppet | Information |
---|---|---|
Tisdag 15/4 |
11.00 - 19.00
|
|
Torsdag 17/4 |
11.00 - 19.00
|
|
Fredag 18/4 |
-
|
Stängt
|
Lördag 19/4 |
10.00 - 15.00
|
|
Söndag 20/4 |
-
|
Stängt
|
Kretsloppscentralen och bytesboden är stängda under dessa helgdagar
Nyårsdagen, Trettondag jul, Långfredagen, Påskdagen, Annandag påsk, Första maj, Kristi himmelsfärdsdag, Sveriges nationaldag, Midsommarafton, Midsommardagen, Alla helgons dag, Julafton, Juldagen, Annandag jul och Nyårsafton.
För att det ska vara enkelt för dig att hitta rätt när du kommer till kretsloppscentralen har vi tagit fram en karta över kretsloppscentralerna.

Tänk en affär där du kan lämna en sak och byta den mot en annan. Så är tanken med bytesboden på Brunna kretsloppscentral.
Öppettider bytesboden i Brunna
Bytesboden i Brunna
Dag | Öppet | Information |
---|---|---|
Tisdag 15/4 |
11.00 - 16.00
|
|
Torsdag 17/4 |
11.00 - 16.00
|
|
Fredag 18/4 |
-
|
Stängt
|
Återvinningsstationer
På återvinningsstationerna kan du lämna förpackningar och returpapper som exempelvis tidningar. Förpackningar med olika material ska separeras. Om det inte går att skilja de olika materialen åt, sortera efter det som väger tyngst. Kom ihåg att ta med stora förpackningar till kretsloppscentralen om de inte får plats i behållarna på återvinningsstationen.
Bro Centrum
Brunna kretsloppscentral (Återvinningscentralen)
Ekhammar IP, parkeringen vid gamla IP
Grusplan, ridhuset Prästtorp
Hallonvägen, vid parkering
Kocksbacka, på parkering
Kungsängens kyrkby
Parkeringen Kungsängens IP
Skällsta kretsloppscentral (återvinningscentral)
Tibble Torg, COOP Konsum
Finnstaberg. vändplats
Återvinningsstationer med textilinsamling
På dessa återvinningsstationer kan du lämna ditt textilavfall:
- Brunna KLC
- Skällsta KLC
- Bro Centrum
- Kockbacka, på parkering
- Ekhammar IP, parkeringen vid gamla IP
- Grusplan, ridhuset Prästtorp
- Finnstaberg, vändplats
Kontaktcenter VA och avfall hjälper dig om du har frågor
Jourtelefon slam och fett
Mobil insamling av farligt avfall och småelektronik
Fyra gånger per år kan du som privatperson kostnadsfritt lämna ditt farliga avfall och din småelektronik (max 25 l) till en särskild insamlingsbil från Stena Recycling, den åker runt i kommunen till tre olika uppställningsplatser. Insamlingsbilen tar inte emot vitvaror.
Uppställningsplatser
- 09:30-11:30 - Norrgrindsvägen 2 i Bro, vid återvinningsstationen
- 12:00-14:00 - Kungsängens centrum, Torget 4
- 14:15-16:15 - Tibble torg, vid återvinningsstationen
Insamling sker följande lördagar 2025
- 1 mars
- 10 maj
- 2 augusti
- 8 november
Återbruk och återanvändning
Tänk en affär där du kan lämna en sak och byta den mot en annan. Så är tanken med bytesboden på Brunna kretsloppscentral. Lämna något du har tröttnat på och kanske inte längre behöver och byt mot något annat. För varje sak du lämnar får du ta en – oavsett värde – men det största värdet är att dina byten bidrar till ett bra kretsloppstänk. Kom och byt!
Regler för bytesboden
- Du kan byta in max 5 saker per tillfälle
- Det du lämnar in ska vara helt, rent och fungerande
- Du ställer själv in dina saker på hyllorna
- Kläder ska lämnas i behållare för klädinsamlingen
- De prylar du tar med dig får endast användas för privat bruk
- Ingenting får ställas utanför bytesboden
Besök bytesboden
Bytesboden i Brunna
Kontaktcenter VA och avfall hjälper dig om du har frågor
Öppettider
Se alla öppettider för bytesboden i Brunna
Bytesboden i Brunna
Dag | Öppet | Information |
---|---|---|
Tisdag 15/4 |
11.00 - 16.00
|
|
Torsdag 17/4 |
11.00 - 16.00
|
|
Fredag 18/4 |
-
|
Stängt
|
Avfallsappen
I vår avfallsapp hittar du all information samlad om till exempel återvinningsstationer och kretsloppscentraler. I appen kan du också få notiser för dina tömningar. Du får en påminnelse klockan 19:00 dagen före vi kommer och tömmer dina kärl.
Ladda ner avfallsappen
Sök efter "Upplands-Bro avfallsapp" i Appstore eller Google play eller klicka på någon av länkarna nedan.
- Första gången du installerar appen får du en guide hur appen fungerar och hur du navigerar.
- Om du lägger in din adress kan du se nästa sophämtning.
- Obs! Under fliken inställningar måste du ställa in att du tillåta notiser för tömningsdag för att den funktionen ska fungera.
Det här hittar du i appen
- Sorteringsguide A–Ö
- Påminnelser för när du ska ställa ut dina sopkärl för tömning
- Närmaste kretsloppscentral och öppettider
- Närmaste återvinningsstation
- Notiser om driftstörningar
Om du upptäcker något som inte fungerar tar vi gärna emot dina synpunkter. Detsamma gäller om du inte hittar det avfallsslag du söker på.
Skicka ett mejl till oss och ange "Avfallsappen" i ämnesraden.
Slamtömning och latrinhämtning
Det avfall som kommer från ditt enskilda avlopp måste tömmas regelbundet. Här kan du läsa mer om hur du beställer slamtömning och latrinhämtning. Du hittar också information om priser och tider för hämtningen. Om du vill kompostera ditt toalettavfall måste du ansöka om tillstånd, och det kan du göra här.
Slamavfall
För att ditt hus avloppsanläggning ska fungera och inte förorena miljönmåste slamavskiljare, sluten tank och minireningsverk tömmas regelbundet.
Avloppsslam från slutna tankar eller slamavskiljare med ansluten toalett vid enskilt avlopp ska tömmas minst en gång per år. Tömning av slamavskiljare med anslutet bad-, disk- och tvättavloppsvatten (BDT) ska ske minst vartannat år.
Beställ hämtning av slam
Du beställer hämtning av slam via kontaktcenter VA & avfall.
Lägsta möjliga pris får du om du väljer schemalagda regelbundna tömningar. Särskild beställning/budning är 50 % dyrare än de schemalagda hämtningarna.
Kommunen ansvarar för hämtning av slamavfall och arbetet utförs av den anlitade entreprenören Serwent AB.
Akut behov av slamtömning
Om du har akut behov av slamtömning utanför kommunens arbetstid, ring Serwents jourtelefon.
Serwents jourtelefon
Latrin
Vi hämtar det avfall som kommer från ditt utedass mellan vecka 16 och 41. Plastbehållarna ingår i avgiften, och den får du av kommunen. Om du har användning för mull i trädgårdslandet kan en latrinkompost vara ett alternativ, men för att kompostera latrin måste du först ansöka om tillstånd.
Beställ latrinhämtning
Du beställer ordinarie och extra hämtning av latrin/toalettavfall via vårt kontaktcenter. Kom ihåg att göra din beställning senast en vecka före aktuell hämtningsvecka.
På tömningsdagen hämtas latrinbehållaren vid din tomtgräns. Latrinkärl tillhandahålls av kommunen och ingår i abonnemanget. Latrinkärl ska vara väl tillsluten och väga max 15 kg enligt kommunens avfallsföreskrifter.
Vi hämtar ditt latrin varje torsdag under vecka 16, 20, 24, 27, 31, 35 och 41. Du kan även beställa extra hämtningar.
Vår latrinhämtning utförs av Ohlssons AB.
Om vi på grund av hinder inte kan genomföra hämtningen som du beställt, måste du ändå betala för tömningen. Det kallas för bomkörningsavgift.
Du ansöker om tillstånd för att få kompostera ditt latrin från kommunens bygg- och miljönämnd.
Kontaktcenter VA och avfall hjälper dig om du har frågor
Kan inte visa öppettider
[object Object]
Mål och riktlinjer för avfallshanteringen
I Upplands-Bro kommun tar vi ett gemensamt ansvar för avfallshanteringen. Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med avfallstrappan och avfallsplanen, samt om hur du som privatperson kan bidra till en bättre miljö.
Vårt ansvar
Vi ansvarar för att hushållsavfall inom kommunen återvinns eller bortskaffas och därför krävs en anmälan till oss om du själv vill ta hand om exempelvis hushållsavfall eller latrin. Vi tar ut en avgift för prövning och tillsyn. Avgifterna hittar du i avfallstaxan.
Avfallsföreskrifter och avfallsplan
Det finns regler och krav för vår avfallshantering. I avfallsföreskrifterna finns bestämmelser om sortering av avfall, hur hämtningen av sopor, slam och latrin ska gå till, vilka krav som ställs på fastighetsägaren vad gäller hämtställen och framkomligheten för sopfordonen och mycket annat.
Vi har även en avfallsplan som beskriver hur avfallet hanteras idag och hur vi vill att det ska hanteras i framtiden.
Avfallstrappan
EU har beslutat om en så kallad avfallstrappa som anger i vilken ordning avfallet ska tas om hand. I Upplands Bro vill vi stå så högt upp i den trappan som möjligt. Vi arbetar förebyggande för att minska avfallet i kommunen, återanvänder och återvinner det avfall vi har, samt utvinner energi via förbränning av restavfall och biogasutvinning från matavfall.

Som privatperson kan du bidra genom att minska mängden hushållsavfall genom källsortering av ditt avfall för materialåtervinning. Tänk noga igenom dina inköp, ta väl hand om det du äger och låt någon annan få det du inte längre behöver. Även de små handlingarna gör skillnad – dela med grannar, vänner och köp begagnat.
Avfall - för företagare
Här hittar du information om hur ditt företag hanterar olika typer av avfall – allt från spill i produktionen till tömning av kontorets papperskorgar. Du kan också beställa företagskort till kretsloppscentralen.
Avfall för företag
Vi delar in företagsavfall i två typer – hushållsavfall och verksamhetsavfall – då de har olika hantering och regelsystem.
För hanteringen av hushållsavfallet måste ditt företaget ha ett kommunalt avfallsabonnemang. För verksamhetsfallet måste ditt företag följa gällande lagstiftning, vilket framför allt ställer krav på återvinning.
Hushållsavfall kallar vi det avfall som uppkommer genom att personal vistas i en lokal eller anläggning. Till hushållsavfall räknas matrester och allt som slängs i papperskorgar.
Verksamhetsavfall kallar vi det avfall som uppkommer i samband med produktion, kasserad utrustning och dylikt.
Hantering av hushållsavfall
För verksamheter vars kärnverksamhet inte ligger inom livsmedelshantering ingår insamling av matavfall i abonnemanget. Restauranger, kaféer, storkök och livsmedelsbutiker och kaféer måste betala för hämtning av matavfall separat.
Viktigt om matavfall
- I kärl för matavfall måste det finnas en insatssäck som inte ingår i abonnemanget.
- Kärlet får inte bli för tungt för manuell hantering
- Inget förpackat matavfall får slängas i kärlet
- Ofärgade pappersservetter får slängas i matavfallet
I Upplands Bro har varje avfallskärl ett chip. Genom dessa chip kan vi bland annat se tidpunkter för utförda tömningar och på så sätt se till att alla kärl töms.
Med vår Avfallsapp kan du enkelt hålla koll på företagets avfallshämtning. Klockan 19, kvällen före tömning skickar appen en notis till mobilen som påminner dig om att ställa ut sopkärlen senast kl. 06 morgonen efter. Du låter kärlen stå framme tills de är tömda.
Hantering av verksamhetsavfall
Verksamhetsavfallet ska i möjligaste mån sorteras innan de lämnas till återvinning. Här kan du läsa om hur du hanterar olika typer av verksamhetsavfall.
Exempel på farligt avfall är spillolja, lösningsmedel, kemikalier, lysrör med mera. Särskilda regler gäller för transport, förvaring och dokumentation. Företagare får INTE lämna farligt avfall på kommunens kretsloppscentraler. De måste lösa detta själva och ansvarar för att dokumentera hur de hanterar avfallet.
Mycket avfall som uppkommer kan återanvändas. Det kan till exempel vara maskiner, lastpallar eller inredning från din verksamhet. I dagsläget finns ett flertal internetbaserade marknadsplatser för återbruk av maskiner, verktyg, fordon och kontorsinredning.
Med producentansvar menas att producenten som har ansvar att ta hand om produkten när den kasseras. Som verksamhetsutövare är du skyldig att sortera ut det avfall som inkluderar ett producentansvar. I Sverige finns det i dagsläget producentansvar på följande:
- Pappers-, glas-, plast- och metallförpackningar
- Vissa träförpackningar med så kallad pallretur
- Elektriska och elektroniska produkter
- Däck
- Bilar
Materialåtervinning menas att materialet i avfallet tas till vara och används som en ny råvara. Det kan till exempel vara matrester som rötas och rötresten återförs till åkermark som näring eller metallavfall som smälts ner för att användas i nya metallprodukter. I många fall är återvinning en lönsam affär.
Denna typ av avfall brinner utan energitillskott efter det att förbränningsprocessen startats. Exempel på brännbart avfall är trä och plast. Tänk på att förvara ditt brännbara avfall torrt och under tak. Det ger en bättre förbränning. Avfallet ska endast eldas i en anläggning som har tillstånd att ta emot avfallet och där energin i avfallet tas tillvara. Av energin kan det bli värme, el och ånga.
Icke brännbart avfall kan i vissa fall placeras i deponi, på en soptipp. Innan dess måste avfallet genomgå en grundläggande karaktärisering. I denna ingår en beskrivning av avfallets ursprung och sammansättning. Företaget som lämnar av avfallet ansvarar för att dokumentationen är korrekt innan den överlämnas till företaget som ansvarar för deponin.
Tillstånd och anmälan
En verksamhetsutövare som vill kompostera eller på annat sätt ta hand om sitt avfall, ska anmäla detta till bygg- och miljönämnden. Om avfallet ska deponeras, mellanlagras, behandlas eller hanteras på en anläggning ska detta antingen anmälas till bygg- och miljönämnden eller tillståndsprövas av miljöprövningsdelegation eller miljödomstol. Ta kontakt med en miljöinspektör miljöenheten via kontaktcenter så berättar de mer.
Returpapper
Returpapper, det vill säga avfall i form av tidningar, direktreklam, kataloger och liknande, ingår sedan 1 januari 2022 i det kommunala avfallet. Här kan du som är fastighetsägare eller verksamhetsansvarig läsa hur ni återvinner ert returpapper i Upplands-Bro.
För fastighetsägare och verksamheter som har fastighetsnära insamling av returpapper kan insamlingen fortsätta, förutsatt att entreprenören är auktoriserad genom avtal med Upplands-Bro kommun. Fastighetsägare eller verksamheter som önskar få hämtning av returpapper kan anlita valfri leverantör som är auktoriserad av Uppland-Bro kommun enligt listan nedan.
Listan kommer att uppdateras löpande i takt med att entreprenörer blir godkända.
Listan uppdaterades senast 2022-01-11.
För en kostnadseffektiv helhetslösning inom avfall och återvinning samarbetar Upplands-Bro kommun med Håbo, Knivsta och Sigtuna. Om ditt företag önskar få tillstånd att hämta returpapper inom dessa kommuner krävs en godkänd ansökan. Ladda hem information och ansökningsblankett via nedanstående länkar.
För att använda kommunens kretsloppscentral måste du som företagare och föreningar beställa ett företagskort. Vid enstaka besök kan företag betala med betalkort eller manuell faktura.
Kontakta personalen när du kommer till kretsloppscentralen. Avfall får lämnas först efter det att avfallet kategoriserats och fakturaunderlaget är registrerat.
Du kan högst lämna två kubikmeter avfall per gång.
Vid enstaka lämningar kan du betala med betalkort eller manuell faktura till en kostnad på 280 kr, exkl. moms.
Om du lämnar ofta kan du beställa ett företagskort för att slippa dra ett betalkort varje gång.
Företag får inte lämna farligt avfall på kretsloppscentralerna utan ska anlita entreprenör för detta.
Gamla däck ska i första hand lämnas på en gummiverkstad.
Förpackningar lämnas till Förpackningsinsamlingens (FTI) insamlingsställen som finns på i både Brunna och Skällsta.
Elavfall med producentansvar, ljuskällor och batterier får lämnas i mindre mängd. För större mängder, kontakta Elkretsen.
Du räknas som företagare när du slänger avfall i din yrkesroll, även om du slänger avfallet på uppdrag av en privatperson. Du kan bedömas vara företagare när:
- du kör bil med företagsbeteckning eller som har släpkärra med företagsbeteckning.
- du kommer i en bil som är utlandsregistrerad.
- du kör en lätt lastbil.
- du har sådant avfall som uppenbarligen inte kommer från eget hushåll.
- du kör bilar/småbussar/pickups som uppenbarligen används i tjänst.
Tilläggstjänster
För företag och verksamheter med mycket avfall finns flera tilläggstjänster som du kan läsa om i Avfallstaxa i Upplands Bro kommun. Exempelvis beställning av container för grovavfall.
Skräpplockardagarna 2025
Den 7–13 april genomför kommunen och organisationen Håll Sverige Rent vårens naturstädningskampanj – Skräpplockardagarna. Här kan skol- och förskolegrupper samt ungdomsföreningar göra en viktig insats och samtidigt tjäna pengar. Sista anmälningsdag är den 2 april.
Plocka skräp – och tjäna en slant!

Håll Sverige Rent-kampanjen är en chans för dig som vill engagera dig för en renare omgivning. När du plockar skräp förbättrar du din närmiljö och skapar stolthet över platsen du bor på.
De som kan delta i kampanjen är förskolor, skolor, samt ungdomsföreningar i kommunen.
Som tack för insatsen får verksamheten mellan 1000 och 2000 kronor, beroende på område.
2025 finns även det nya området Tegelhagen i Bro som alternativ att plocka skräp i.
Anmäl din verksamhet 2025
Vill ni vara med under Skräpplockardagarna våren 2025? Härligt!
Så anmäler ni er:
- Mejla anmälan till: kc.gatapark@upplands-bro.se
- Anmäl er på Håll Sverige Rents webbplats
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bra att veta:
- Sista anmälningsdag är den 2 april 2025.
- Inom några dagar får du som har anmält er en kartskiss via mail från kommunen, med områden som finns tillgängliga att välja för att plocka skräp i.
Plocka skräp – så går det till
Skräpplockardagarna i Upplands-Bro infaller vecka 15: den 7-13 april 2025.
Ni bestämmer själva när under dessa dagar som skräpet ska plockas.
Sopsäckar fixar ni själva. Passa på att använda gamla plastpåsar som redan finns i verksamheten! (Tidigare år har man kunnat beställa gratis plastpåsar från Håll Sverige Rent. För att jobba mer hållbart och uppmana till återbruk har de beslutat att inte längre erbjuda säckar och påsar.)
Att delta i kampanjen med skolgrupp måste inte gå via skolans personal men pengarna ska gå till klassen. Ersättningen betalas då till kontakpersonen i anmälan eller klassföräldern.
Gör såhär med säckarna
Säckarna med insamlat skräp får ni gärna ta med till er verksamhets adress, så att kommunens personal kan samla in dem efteråt. Har ni inte möjlighet till detta, gör som tidigare år - ställer säckar och påsar i anslutning till det område som ni plockat.
Viktigt att rapportera
Först efter att plockningen har rapporterats av er får ni er utbetalning.
Ni kommer att få en kartskiss för att rapportera via mail innan plockveckan startar.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11