Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Ida Texell talar om ledarskapets betydelse vid kriser och krig

Den 29 september talar Upplands-Bros kommundirektör Ida Texell på mässan Personal och Chef, Nordens största mötesplats för alla som leder och utvecklar verksamheter och människor.

Porträtt kvinna.

Ida Texell, kommundirektör.

Personal och Chef är ett årligt evenemang där chefer och ledare träffas för att tala om verksamhetsutveckling, ledarskap och chefskap.

På årets mässa är kommundirektör Ida Texell inbjuden för att tala om ledarskap vid kriser och krig.

Hon kommer att dela med sig av erfarenheter från sin tid inom räddningstjänsten och från sina år som kommundirektör, inte minst under de gångna pandemiåren.

Som nyligen vald till Sveriges Riksbilkårchef, ett ideellt uppdrag, kommer Ida Texell även att belysa de frivilliga försvarsorganisationernas roll inom Sveriges totalförsvar.

– Det är angeläget och viktigt att Personal och Chef lyfter krisberedskap och vårt totalförsvar. Vi genomlever just nu det ena hotet efter det andra. Pandemi, räntehöjningar, energikris, Rysslands anfallskrig mot Ukraina och en lågkonjunktur som står för dörren. I en tid av osäkerheter har offentlig sektor och Sveriges kommuner ett mycket viktigt uppdrag i att leverera service till invånarna, men också att genom sina verksamheter och dagliga uppdrag säkerställa en stabil plattform för ett säkert och tryggt samhälle, säger Ida Texell.

Personal och Chef arrangeras mitt under den nationella Krisberedskapsveckan, som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, står bakom.

I Upplands-Bro möter kommunen invånarna under tre dagar tillsammans med den lokala Frivilliga resursgruppen, FRG. Man informerar och svarar på frågor om krisberedskap och belyser särskilt årets tema – mat – samt energifrågan.

– Jag är stolt över vår samlade förmåga och vårt fina samarbete i kommunen, det är något som jag gärna delar med mig av. Jag arbetar mycket med att sortera på det jag tror, vet, tycker och känner; det hjälper mig att bygga en känsla av stabilitet och hopp. Genom att visa mod inför andra, att göra mitt bästa trots att jag själv är rädd, hoppas jag uppvisa ledarskap och inspirera. Vi kommer fixa de utmaningar vi har framför oss tillsammans, om vi alla gör vårt bästa, säger Ida Texell.

Är du nöjd med informationen på sidan?