22DEC2021

Kontaktcenter i Upplands-Bro kommun – topp-tio i Sverige

Kontaktcenter i Upplands-Bro kommun klättrar fem placeringar i Kommunens Kvalitet i Korthet, KKIK, och är nu topp-tio i Sverige. Kontaktcenter svarar i mycket hög grad på de frågor som inkommer, utan att behöva koppla samtal vidare till annan handläggare.

Kontaktcenter tio-i-topp i KKIK 2021

Från vänster: Rawd Abdul Satar Al-Nuyami, Magnus Lindqvist, Camilla Jägerfjäll, Sandra Leskinen, Birgitta Lilja och Pernilla Lafis.

– Vi är extra glada för det här resultatet då det är ett av våra mål med att vara ”en väg in”, säger Sandra Leskinen, Kontaktcenterchef. Årets KKiK-resultat är effekten av ett medvetet arbete och ett genuint intresse och en vilja att underlätta för våra invånare. Jag är otroligt stolt över mina medarbetare och det arbete vi utför varje dag.

Kontaktcenter ger också enligt undersökningen tydliga svar och relevant information. Dessutom visar Kontaktcenter i mycket hög grad intresse och engagemang för den inringande och svarar med både servicetänkande och professionalism. 81 procent av alla ärenden handläggs direkt i Kontaktcenter.

Däremot får Kontaktcenter ganska lågt resultat för svarstider. Enligt Sandra Leskinen beror det på att tiden börjar mätas från att första signalen går fram. I Upplands-Bro har Kontaktcenter ett långt menyval, vilket är ett medvetet val.

– Det säkerställer att den som ringer in, i så hög grad som möjligt, får prata med rätt person från början. Vi ser ju i resultatet att det fungerar, vi svarar i hög grad på frågan direkt, med tydlighet och relevans, säger Sandra Leskinen. Vi mäter själva svarstiden, från att den som ringer in gjort sitt menyval. Snittssvarstiden i år är 35 sekunder, det är vi väldigt nöjda med.

Upplands-Bro hamnar på plats 9 av 74 kommuner i årets KKIK-mätning.

Relaterade nyheter

  • 17 JAN 2022
    Just nu är det ett ansträngt läge i flera av kommunens skolor och förskolor på grund av hög sjukfrånvaro i personalen. Vi behöver tillsammans hålla nere smittspridningen genom att följa myndigheternas rekommendationer.
  • 14 JAN 2022
    Med vaken blick söker de av allt de ser genom bilrutan. De känner varje område i Upplands-Bro kommun precis lika bra som de känner varandra. I tio år har KG Sjöblom och Tomas Arvén rattat Grannstödsbilen i Upplands-Bro kommun ihop....
  • 13 JAN 2022
    Upplands-Bro kommun har den senaste tiden fått in flera synpunkter och flera goda förslag på kommunens ordningsföreskrifter, som bland annat reglerar fyrverkerier på offentlig plats.
Upp