18AUG2021

Ella laddar inför finalen

Måndag 23 augusti ska det avgöras vem som vinner riksfinalen av årets Funkisfestival. I Upplands-Bro håller vi alla tummar för Ella, vår vinnare i den lokala tävlingen.

Ella tävlar i Funkisfestivalens riksfinal 23 augusti

Ella är Upplands-Bros representant i Funkisfestivalens final 23 augusti.

Vi fick en pratstund med Ella inför uppladdningen.

Berätta vem du är!
- Jag heter Ella, är 19 år gammal och bor i Kungsängen. När jag inte sjunger och håller på med musik, gymmar jag gärna och umgås med kompisar.

Vad betyder musiken för dig?
- Den betyder jättemycket! Den har hjälpt mig genom svåra perioder, så jag skulle inte vara jag utan musiken.

Vad har du för musikbakgrund?
- Jag har gått på Kulturskolan i Upplands-Bro och även sjungit för sångpedagog. Sedan sjunger jag väldigt mycket hemma.

Hur kändes det att vinna den lokala tävlingen?
- Det kändes jättekul! Jag har bara varit med som gästartist förut, så i år var första gången jag deltog i själva tävlingen. Och så vann jag på första försöket och får chansen att sjunga i finalen!

I finalen ska du framföra Behöver inte dig i dag av Clara Klingenström, vad har du för relation till den låten?
- Dels var det min favoritlåt i Melodifestivalen, men det är också en väldigt fin text som alla kan tolka som man själv vill.

Vi önskar Ella ett stort lycka till i riksfinalen!

FAKTA
Riksfinalen sänds måndag 23 augusti kl 18.30 - 21.00 på youtube.com/funkisfestivalen. 15 artister deltar. Röstningen sker via menti.com.
Vi bjuder också in alla att se livesändningen på Ekhammarsscenen måndag kl 18.00 - 21.00. Gratis entré men sittplats måste bokas genom helena.karlsson1@upplands-bro.se

Om Funkisfestivalen
Funkisfestivalen är Sveriges största meloditävling för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Det är ett årligt evenemang som anordnas sedan 2011.

Här kan du läsa mer om finalen och organisationen Funkisglädje, som grundat Funkisfestivalen.

Här är länk till filmen med alla nio artister i den lokala tävlingen i Upplands-Bro.

Relaterade nyheter

• 6 DEC 2021
    Lördag 11 december blir det pysselverkstad i Bro bibliotek för alla barn. Kom och skapa julprydnader och häng sedan upp dem i den stora julgranen på torget. Det blir samtidigt grillning och fika på torget för alla
  • 6 DEC 2021
    Kommunen gör en översyn av badplatser i Upplands-Bro. Var med och påverka utvecklingen av kommunens stränder genom att svara på webbenkäten nedan, det tar endast några minuter. Din åsikt är viktig!
  • 2 DEC 2021
    Det kunde ha blivit en storbrand i sporthallen vid Upplands-Brogymnasiet den 12 oktober, men Susanne Lindqvist och Anna Stegius ingrep och lyckades släcka elden. I dag prisades de av brandkåren för sina insatser.