4JUN2021

Fyror bland linderödssvin och blåankor

Under torsdagen besökte årskurs 4 på Ekhammarskolan Öråkers gård för att lära sig mer om djur, natur och hållbarhet. Besöket var ett led i ett arbete kring hållbar utveckling som eleverna ägnat sig åt.

Linderödssvinet Maggie ligger på marken och vilar.

Linderödssvinet Maggie tar en tupplur.

Under en tid har eleverna på mellanstadiet på Ekhammarskolan arbetat med temat hållbar utveckling och vad det kan innebär i praktiken. Eleverna har tittat på de globala hållbarhetsmålen och funderat kring hur dessa mål kan anpassas till den egna vardagen. Bland annat har eleverna använt återanvända material i slöjden för att visa på vikten av att inte slänga något som kan komma till nytta på annat sätt. De har även fått studera människors olika levnadssituationer världen över och sett närmare på hur de själva kan bidra till en mer hållbar värld.

En vacker dag i början av juni fick eleverna i årskurs 4 möjlighet att besöka Öråkers gård och där stifta bekantskap med en rad olika djur och aktiviteter som förekommer på en gård.

Kvinna med brunt hår och mörk tröja står ute i solljus framför tre traktorer.

Läraren Sofie Göransson var en av initiativtagarna till tema hållbar utveckling som eleverna arbetat med.

- Att stärka barns upplevelse av djur och natur är en viktig del för att skapa förståelse för den verklighet vi lever i. Det gör att eleverna får en större inblick i vad de globala målen faktiskt innebär och hur de kan dra sitt strå till stacken. Under terminen har eleverna bland annat planterat solrosor och därigenom kunna följa utvecklingen från frö till planta. Att vi får möjlighet att besöka Öråkers gård är mycket värdefullt för oss och eleverna uppskattar verkligen detta, säger Sofie Göransson, lärare på Ekhammarskolan.

Kollage av bilder som visar en vägvisningsskylt där en tipspromenadfråga hänger, en frigående höna i en hage och en anka som simmar.
På ett bord står tre odlingstråg fyllda av jord. Himlen är blå och i bakgrunden skymtar en röd och vit lada.

Några av de stationer som eleverna besökte under dagen.

Under besöket på Öråkers gård delades eleverna upp i mindre grupper och besökte olika stationer. Vid en station fick de träffa Hedemorahöns och svensk blåanka, vid en annan fick de prova att sitta i en traktor. Vid ett tunnelväxthus fick eleverna information om odling och fick själva plantera bönor. En station gav möjlighet att träffa de dräktiga linderödssvinen Maggie och Tina. Där fick eleverna lära sig att en gris är dräktig i tre månader, tre veckor och tre dagar och att Maggie och Tina tycker mycket om bröd.

Kvinna i mörkblå tröja står framför två stora grisar som ligger på marken. Kvinnan tittar på elever som står på andra sidan stängslet.

Ebba Horn berättar om linderödssvin för elever i årskurs 4.

- Vi vill gärna visa barnen hur vi tar hand om djur, växter och jorden. Det är så viktigt att ta hand om de resurser som finns och värna om miljön. För att tillgängliggöra vår vackra miljö även för vuxna arrangerar vi bland annat vandringar som startar i centrala Kungsängen och leder ut till vår gård. Vi hoppas att ännu fler hittar hit och därigenom kan lära sig mer om djur, natur och hållbarhet, säger Ebba Horn som driver Öråkers gård.

Relaterade nyheter

  • 25 NOV 2021
    Upplands-Brogymnasiet är med på den digitala gymnasiemässan 25-27 november. Massa info i montern och du kan ställa frågor direkt i chatten till våra studie- och yrkesvägledare!
  • 23 NOV 2021
    I januari är det dags för gymnasieval för alla elever i årskurs nio. I slutet av november hålls den årliga gymnasiemässan – digitalt. I tre dagar kan du få information om över 100 skolor i Stockholms län. För mer information om Upplands-Brogymnasiet...
  • 19 NOV 2021
    Hur långt har arbetet med Agenda 2030 kommit? Varför går det så långsamt när alla vet vad som behöver göras? Varför tar ingen av världens ledare en riktig ledartröja och styr arbetet? Frågorna haglade när kommundirektör Ida Texell...
Upp