17DEC2020

Här är årets kultur- och miljöstipendiater

Ett dansant gille, en lovande pianist och ett lokalt forskningsinstitut är mottagarna av 2020 års kultur- och miljöstipendier. Dessutom delar tre hembygdsföreningar på 2019 års Sandénpris, som också delas ut i år.

En pojke spelar piano.

16-årige Naail Miah är årets mottagare av Charlie Norman-stipendiet.

Varje år delar kommunen ut tre kultur- och miljöstipendier till personer eller organisationer som verkar i Upplands-Bro. Kultur- och miljöstipendiet, Charlie Normanstipendiet och Sandénstipendiet.

Årets mottagare korades i samband med årets sista sammanträde i kommunfullmäktige, den 16 december. Men på grund av corona skedde utdelningen inte på plats i mötessalen utan filmades i stället. Filmen, där mottagarna intervjuas, finns att ta del av i kommunens youtube-kanal (se faktaruta).

Charlie Norman-stipendiet

Mottagare: Naail Miah, 16 år, lovande pianospelare.

Prissumma: 10 000 kronor.

Naail Miah började spela piano på Kulturskolan för knappt två år sedan men kan redan framföra avancerade stycken av klassisk musik. Hans favoriter är Beethoven, Franz Liszt och alla Chopins valser. Intresset för klassisk musik väcktes av hans farfar som spelade upp klassisk musik för honom.

– Jag visste inte vad det var för musik men jag älskade det direkt. Mitt mål nu är att spela för publik. Mina lärare på Kulturskolan hjälper mig mycket för att nå det målet. Prispengarna ska jag spara och använda till att köpa en flygel, säger Naail Miah.

Kultur- och miljöstipendiet

Mottagare: Kungsängens Folkdansgille

Prissumma: 5000 kr

Kungsängens folkdansgille bildades 1953. Här tränar både barn och vuxna, nybörjare och vana utövare folkdans två gånger i veckan. Föreningen har hållit spelmansstämmor i över 50 år och arrangerar årligen midsommarfirande på Kungsängens hembygdsgård. Det är populärt, förra åren kom över 3000 besökare.

– Stipendiet särskilt välkommet efter det här året då vi inte har kunnat ordna de här aktiviteterna, som är våra största inkomstkällor, säger Josefin Engström, ledamot i folkdansgillets styrelse.

Sandénstipendiet 2020

Mottagare: Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut

Prissumma: 20 000 kr

Makarna Börje och Gudrun Sandén grundade UKF för över 30 år sedan och deras gärning för lokal historia i Upplands-Bro kan inte nog understrykas. Sandénstipendiet instiftades av kommunen till deras ära 2018. De båda makarna avled våren 2020 men deras arv lever vidare genom UKF.

– Förlusten av Börje och Gudrun gjorde att luften gick ur oss i våras. Att föreningen nu får det här stipendiet känns som en uppmuntrande klapp på axeln. Vi vill föra deras arbete vidare och göra det i deras anda, säger Sofie Ehn-Hedin, styrelseledamot.

Ett rött hus.

Även 2019 års Sandénstipendium delas ut i år. Det går till tre hembygdsföreningar. På bilden syns gården Klint, som disponeras av Bro-Lossa hembygdsförening.

Sandénstipendiet 2019

Mottagare: Håtuna Håbo-Tibble hembygdsförening, Stockholms-Näs hembygdsförening och Bro-Lossa hembygdsförening delar på stipendiet.

Prissumma: 5000 kronor till varje förening.

De tre Hembygdsföreningarna får stipendiet för sitt arbete för en levande kultur och social gemenskap, men den gemensamma hembygden som utgångspunkt. Ett konkret exempel på deras arbete är att de tar ansvar för äldre byggnader, som är samlingspunkter för kommuninvånarna.

– Vi gör en samlande kulturell insats och är väldigt lyckliga över att bli uppmärksammade på det här viset, säger Katarina Olofsson, ordförande i Håtuna Håbo-Tibble hembygdsförening.

Så går det till

Stipendiaterna utses av Kultur- och miljöstipendiatkommittén. Juryn 2020 har bestått av ordförande Stanislaw Lewalski (M), Börje Wredén (L) och Agneta Holmenmark (S).

Här hittar du kommunens youtube-kanal där du kan se filmen med stipendiaterna.

Relaterade nyheter