27NOV2020

Frågor om slam- eller fettömning? Nu ska du vända dig till kommunen

Från 1 december 2020 tar kommunen över kundtjänst för frågor om tömning av slam och fett.

Tankbil som tömmer brunn.

Den som vill beställa tömning av brunn, fettavskiljare eller enskilt avlopp ska från 1 december kontakta kommunen.

Tidigare har företaget Relita haft hand om kundtjänst samt skickat ut fakturor till kunderna, åt kommunen. Från månadsskiftet blir det alltså kommunen som tar över detta.

En fördel är att kommunen på så sätt får en bättre helhetsbild över kunderna, vilka som har fått tömt brunnar och avlopp och var det finns behov av tömning.

För kunderna innebär det färre fakturor då tömningen från och med nu hamnar på VA- och avfallsfakturan från kommunen.

Har du frågor eller vill beställa tömning av brunn eller enskilt avlopp?

Vänd dig till Kontaktcenter VA & avfall

Telefon: 08-581 690 00 (menyval 6).

Öppet: måndag-torsdag 9:00-16:30, fredagar 9:00-15:00

E-post: va.avfall@upplands-bro.se

Jour

För beställning av akuttömning kvällar och helger hänvisas fortsatt till Relitas jour.
Telefon: 0771 - 103 500.

Relaterade nyheter

  • 27 OKT 2021
    De senaste två åren har Upplands-Brohus och Upplands-Bro Kommunfastigheter sammanlagt, minskat sin energiförbrukning med 5%. Råbystigen är ett exempel på de fastigheter där man ser den största skillnaden.
  • 5 OKT 2021
    Fett i avloppet orsakar problem. Fettet täpper till och orsakar stopp i avloppsledningar, problem i pumpstationer och leder till onödiga kostnader. Vi vill minska mängden fett i avloppet. Och du kan hjälpa oss.
  • 24 SEP 2021
    Under det senaste året har en rad insatser riktats mot Råby i Bro för att öppna upp och tillgängliggöra park- och naturområden. Det senaste tillskottet finns i skogen bakom Stjärnparken där nya samlingsplatser skapats för ett förbättrat...
Upp