30JUN2020

Coronaeffekt i lokalpolitiken: ”En snabb digital utveckling”

Den som påstår att hög ålder är ett hinder i den digitala utvecklingen kan boka ett möte via länk med Upplands-Bros folkvalda politiker. Medelåldern i kommunens fullmäktige må vara en av de högsta i landet men ledarmötena har inte bara ställt om till att ses digitalt utan har även fattat beslut för att möjliggöra juridiskt giltiga beslut över nätet.

äldre kvinna och man

Annelise Lindblom (V), snart 87 år och Anders Åkerlind (M), 77 tycker att tekniken har funkat bra med föredrar fysiska möten.

Redan tidigare har medarbetare i Upplands-Bro kommun använt Teams när man inte kunnat delta fysiskt i något möte. Inom politiken har det dock varit traditionella fysiska mötens om gällt, inte minst för att det har krävts för att kunna fatta juridiskt giltiga beslut.

Men vårens pandemi har förändrat läget.

Medelåldern i kommunens fullmäktige är en av de högsta i landet och många ledamöter ingår därmed i riskgrupp och ska hålla sig hemma, enligt rådande rekommendationer. Men före februari var det många som aldrig hade deltagit i ett Teamsmöte. Det blev till att lära nytt.

När vi ringer upp två av de folkvalda veteranerna är de överens om att det har fungerat bra – i alla fall efter ett tag.

– Teams var helt nytt för mig. I början var det lite hackigt men vi har lärt oss nu, det är ganska enkelt. Det kräver lite mer för att ha koll på talarordningen under mötena för handuppräckningsfunktionen krånglar ibland. Jag och vice ordförande hjälps åt, säger Anders Åkerlind (M), 77 år och ordförande i fullmäktige.

Enligt kommunallagen krävs ett aktivt beslut i fullmäktige för att ledamöterna ska kunna delta i beslutsfattandet på distans. I april fattade politikerna i Upplands-Bro ett sådant beslut.

"Positivt att slippa missa möten"

Annelise Lindblom (V) fyller snart 87 och har inte deltagit i något fysiskt möte sedan rekommendationerna om att hålla avstånd infördes.

– Jag vill ju inte belasta sjukvården. Det positiva med Teams är att man inte behöver missa något möte. Men jag föredrar ju att ses i verkligheten. Man blir mer passiv vid datorn och missar helheten, hur de andra deltagarna reagerar under mötet, säger hon.

Tekniken har fungerat bra på det stora hela, menar hon.

– Jag har familj och vänner i Tyskland, Spanien och Sydamerika så jag är van vid videosamtal. Men skärmen är ju bara ett medel, inte ett mål i sig, säger Annelise Lindblom.

Anders Åkerlind håller med.

– Vi kommer att gå tillbaka till det gamla vanliga när det är möjligt. Det är bättre att ses runt ett bord och diskutera, trevligare också. Men en följd av detta är ju att vi även i fortsättningen har möjligheten att delta i fullmäktige oavsett var vi befinner oss eller om man är lite krasslig. Den här våren har verkligen inneburit en snabb digital utveckling, säger Anders Åkerlind.

Relaterade nyheter