9OKT2019

Han är årets Upplands-Broare

Varje år delar kommunen ut priset Årets Upplands-Broare för att uppmärksamma personer som på olika sätt gör en insats som goda förebilder i kommunen. Årets pris går till Alf Andersson, ordförande i Anhörigföreningen i Upplands-Bro.

Alf Andersson, Årets Upplands-Broare 2019.

– Det känns fantastiskt. Men oförtjänt med tanke på alla runt om som gör insatser. Jag känner mig som en företrädare för alla dem, säger Alf.

Alf har på olika sätt varit en engagerad eldsjäl i kommunen i över 50 år. Han har varit ordförande i Anhörigföreningen i flera år och han har tidigare jobbat som chef för socialkontoret i Upplands-Bro kommun.

– Jag tycker att det är viktigt att engagera sig för människor som har mycket omkring sina närstående. Det handlar om att hjälpa människor att hitta rätt vägar till skola, omsorg, sjukvård och Landstinget, säger Alf.

Om priset

En gång om året utser Upplands-Bro kommun årets Upplands-Broare. Priset infördes 2005 och delades ut första gången 2006, till Annika Sörenstam. Sedan 2012 är det allmänheten som nominerar kandidater till priset.

Prisutdelning

Priset delades ut i kommunhuset onsdagen den 9 oktober, i samband med kommunfullmäktiges sammanträdande.

Förutom en vacker blombukett uppmärksammades Alf med ett glaskonstverk.

– Jag ska fira med en resa till Los Angelens imorgon där min dotter bor. Jag ska vara där i en månad så jag firar med 11 timmar på planet, avslutar Alf och ler.

Årets Upplands-Broare

Utdrag ur nominering

Alf Andersson har verkat för människor i behov av hjälp och stöd och i vår kommun i över 50 år.

Till en början som chef för socialkontoret och därefter som eldsjäl på sin fritid.

Med sitt stora engagemang i Anhörigföreningen stöttar han människor när de behöver återhämta sig och känna gemenskap.

Genom sitt ödmjuka sätt får han ALLA, oavsett ålder, att känna sig välkomna och inkluderade.

2019 är det Alf Andersson som välförtjänt blir utsedd till Årets Upplands-Broare!

Relaterade nyheter