1AUG2019

Sommarjobb med opinionsbildning på schemat

I sommar får 13 ungdomar från kommunen pröva på ett annorlunda sommarjobb. Under tre veckor deltar de i Demokratiskolan. Syftet är att öka kunskapen om demokratifrågor och uppmuntra till engagemang inom opinionsbildning.

Steven Kiabi, projektledare för Demokratiskolan.

– En grundpelare är att unga ska ha kunskapen att göra medvetna val. Det finns många unga som inte röstar och deltar i vår demokrati. Det vill vi ändra på, och unga är de bästa ambassadörerna för andra unga, säger Steven Kiabi, som är projektledare för Demokratiskolan och en av kommunens Brobyggare.

Demokratiskolan varvar praktiska övningar med teoretisk kunskap om demokrati, medias roll i samhället och opinionsbildning. Ett antal studiebesök och gästföreläsningar finns också med i planeringen.

En av dem som deltar i Demokratiskolan är Ava Ghorbani, 15 år, från Kungsängen. Mest ser hon fram emot att träffa kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M).

– Jag ser fram emot att lära mig mer om hur kommunen fungerar. Det ska bli intressant att träffa honom, säger Ava.

Vilken fråga inom den demokratiska processen är du mest intresserad av?

– Jag tycker frågan om rasism och segregation är mest intressant och hur personer som Rosa Parks och Martin Luther King pushade för mer jämlikt samhälle på ett fredligt sätt, säger Ava.

En annan person som också deltar i Demokratiskolan är Jonathan Cederholtz. Han ser fram emot studiebesöket i Riksdagen.

– Det är intressant. Det är viktigt med demokrati och hur den styrs på olika nivåer. Jag vill själv bli jurist, så det är lite åt det hållet, säger Jonathan.

Demokratiskolan pågår under i tre veckor och engagerar 13 ungdomar i åldrarna 15-17 år.

Följ Demokratiskolan på Tumblr

Några av ungdomarna som deltar i Demokratiskolan (från vänster: Turaj Assafi, Richard Adusei Fabio, Iván Alzamora Fernández, Arman Akbari, Loke Ouahchi, Abdinajib Said, Steven Kiabi)

Relaterade nyheter