22FEB2019

Pressmeddelande: Vårsalongen 2019 Konst & Hantverk invigs den 9 mars

Nu kommer våren och därmed Vårsalongen! Vad händer i konsten i Upplands-Bro i dag? När dörrarna till Konsthallen slås upp den 9 mars kl 13.00 får vi se. Förra året lämnades drygt 40 verk in, varav 31 valdes ut till den jurybedömda utställningen.

Bild på tidigare vinnare i tävlingen Årets Upplands-Brokonstnär: Mahtab Afaghi (2016), Pu Wallin och Tina Närefors (2017) samt Lars Eriksson (2018).

Tidigare vinnare i tävlingen Årets Upplands-Brokonstnär: Mahtab Afaghi (2016), Pu Wallin och Tina Närefors (2017) samt Lars Eriksson (2018). Foto: Upplands-Bro kommun

Nytt för i år är att Vårsalongen byter namn till Vårsalongen Konst & Hantverk. Alla konstnärer och konsthantverkare (16 år och uppåt), som är bosatta och/eller konstnärligt verksamma i Upplands-Bro, är välkomna att lämna in verk till Vårsalongen.

– Jag hoppas på samma bredd och kvalitet som tidigare år och att vi får flera olika tekniker nu när vi breddat med konsthantverk. Jag hoppas också att besöksantalet till vår fina konsthall fortsätter att öka, säger Hannah Rydstedt, kultur- och fritidschef i Upplands-Bro kommun.

Konsten visas under sju veckor och under utställningstiden kan besökare även rösta fram 2019 års Upplands-Brokonstnär. Den som röstas fram får möjlighet att under tre veckor i oktober ha en separatutställning i Konsthallen!

Den som röstar kan också vinna: Biobiljetter lottas ut bland dem som röstar fram till den 24 april.

Förra året deltog över 350 personer i röstningen, en succéartad folklig medverkan som visar att Vårsalongen intresserar och lockar många till Konsthallen. Vinnaren, Lars Eriksson, ställde ut i oktober och utställningen var mycket uppskattad.

– Jag är glad över det stora intresset för Vårsalongen, som bara växer för varje år. Det visar på ett stort folkligt engagemang, säger Mattias Peterson (C), Kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Inlämning av konst den 6 mars

En jury har utsetts som ska välja ut deltagarna i Vårsalongen. Konsthallens väggar ska fyllas med konst och de som i år sitter i juryn är Kultur- och fritidsnämndens ordförande Mattias Peterson (C), Tina Närefors från föreningen Konstformer samt Magnus Carlberg och Anna Sjunnesson från kommunens Kulturavdelning.

Onsdag den 6 mars är det inlämning i Kulturhuset för dem som vill vara med på Vårsalongen. Lördag den 9 mars kl 13.00 inviger nämndordföranden Mattias Peterson (C) Vårsalongen. Tal och mingel utlovas!

Onsdag den 24 april kl 18.00 koras årets Upplands-Brokonstnär under festliga former. Då lottas också vinsterna ut till dem som röstat.

Vårsalongen arrangeras i samarbete med föreningen Konstformer och pågår fram till och med den 28 april.

Välkomna till Vårsalongen 2019 Konst & Hantverk!