31OKT2018

Lasse Åberg visar upp hela vidden av sitt skapande

Höstens stora namn i Kulturhuset stavas Lasse Åberg. Med bland annat grafikutställning, jazzkonsert och Disneyföredrag på programmet erbjuds många tillfällen att möta hela bredden av vår folkkäre multikonstnärs skapande. En kylig höstmorgon i Bålsta tog han sig själv tid att berätta öppenhjärtigt om sin relation till konsten, Stig Helmer och Walt Disney.

Lasse Åberg på Åbergs museum.

Lasse Åberg på Åbergs museum. Här rör han sig bland besökarna som i sitt eget vardagsrum. Foto: Martin Vind Zettersten

Den 7 november håller Lasse Åberg föredrag om Disney och konsten, den 16:e bjuder han på jazzkonsert tillsammans med Swingville Seven och just nu pågår utställningen ART'S FUN! i Konsthallen i Kulturhuset i Kungsängen, med guidade visningar och grafikworkshopar för både barn och vuxna. Här möter vi det Lasse själv väljer att kalla "visuella hyss" eller "grafiska spratt".

– Jag undviker helst att kalla mina bilder för konst, säger han.

För Lasse är skapandet idébaserat. Sedan väljer han medium. Det kan vara grafik, film eller musik.

– Det har blivit min nisch. Jag får en kul idé, visualiserar den och visar för andra.

Blev "betuttad" i popkonsten

När han håller föredrag brukar han försöka visa på hur vitt begreppet konst är. Själv studerade han på Konstfack när popkonsten kom och blev genast "betuttad" i den. Plötsligt kom konstnärer som Andy Warhol och Roy Lichtenstein och sa att allt dög som motiv. Kunde man inte finna någonting att teckna av inom en radie av 1,5 meter var man ingen riktig konstnär.

– Så jag började att väldigt oselektivt samla på mig Disneyprylar att teckna av.

Det var också upprinnelsen till det som skulle bli en livslång relation till Disneys figurer, vilka är flitigt förekommande i Lasses grafik. Fast han poängterar att han har dragit ner på Disney, och att av de cirka 400 litografiska verk han skapat är det bara kanske tio procent som har med Disney att göra. Musse Piggöronen har blivit lite av hans signum, men den berömde musen är egentligen inte heller favoriten.

– Den arbetsskygga och koleriska ankan är mycket mer charmerande än Musse, konstaterar Lasse.

Lasse Åberg bredvid omslaget till en Kalle Anka-tidning.

Lasse Åberg har bland annat sålt två litografiska verk till Disney Worldwide och blivit ombedd flera gånger att teckna på uppdrag åt dem. "Jag har blivit lite av en hustecknare åt Disney", konstaterar han och visar en bilaga han gjorde till ett nummer av Kalle Anka.

Musen blev för rumsren

Det hände någonting med Musse Pigg när han blev så populär. Det startades fanklubbar, Mouseketeers, och plötsligt skulle Musse vara ett föredöme för amerikansk ungdom.

– Han fick inte röka, inte dricka, inte busa, förklarar Lasse och berättar att Disney själv tyckte att Musse hade blivit för präktig. Då hittade han på några "sidekicks" som Kalle Anka, Långben och Pluto. Men Musse var inte alls så präktig från början. Bland annat finns ett gammalt avsnitt där Musse gör statskupp på Balkan.

Leksak med Musse Pigg på motorcykel.

Nummer ett i samlarsammanhang är en motorcykel tillverkad av Tipp & Company. Men Walt Disney var själv inte alls förtjust i den. Musse och Mimmi hade för små öron, fem fingrar i stället för fyra och grinande tänder.

Det var med tecknandet allting började

Många kanske främst förknippar Lasse Åberg med Stig Helmer och Sällskapsresan. Eller Trazan och Banarne. Men det är inte där han känner sig som mest hemma.

– Det är som grafisk formgivare. Det är mina enda utbildning och jag sa redan i tioårsåldern att jag skulle bli tecknare.

Hans pappa, som var en underbetald metallarbetare, lade till: Du ska bli reklamtecknare. De tjänar mer pengar. Tyvärr gick pappan bort innan han kunde uppleva sonens framgångar, men mamman har bland annat varit statist i den första Sällskapsresanfilmen. I den berömda scenen med plastmuggen i flygplanet sitter en kvinna i sätet bakom Stig Helmer: Det är Lasses mamma.

Hade ingen tanke på att ägna sig åt film

Både Sällskapsresanfilmerna och barnprogrammen var beställningsverk och ingenting Lasse själv hade tänkt att han skulle ägna sig åt.

– Jag är ingen cineast egentligen och jag hade ingen önskan att bli skådis eller regissör.

Men det skulle visa sig vara roliga uppdrag och han fick chansen att sätta sin egen prägel på dem. Det som resulterade i Trazan och Banarne var från början en beställning till SVT:s Jullovsmorgon. Men något traditionellt jultema var inte Lasse intresserad av att göra, så då blev det djungeltema med lianer i stället.

Har alltid använt sig av humorn

Humorn går som en röd tråd genom Lasse Åbergs konstnärsskap. I filmerna, tv-programmen, musiken och konsten finns den där.

– Varje bild ska ju innehålla någon slags twist. Jag går inte bara ut och gör ett vackert landskap.

På frågan om han har något område kvar att utforska, visar sig också skämtlynnet:

– Jag brukar raljera och säga konstsim eller balett, ler han.

I väntan på en dansuppvisning får dock Upplands-Broborna tillsvidare hålla till godo med Lasses grafiska spratt, visuella hyss, kluriga sångtexter och nu närmast: föredraget om Disney och konsten, där han har plockat ihop vad han kallar för en "comicism" med exempel på andra som gjort konst av Disney.

– Det är så otroligt många som har använt sig av de här fabeldjuren i sin konst, konstaterar Lasse.

För mer information om föredraget, biljetter och utställningens öppettider, kan du klicka på den här länken.

Relaterade nyheter

• 29 OKT 2018
    Vi vill gärna ha dina synpunkter och idéer gällande Lillsjöbadet och återuppbyggnaden av serveringen. I våras brann byggnaden vid badet ner och nu har Kultur- och fritidskontoret fått i uppdrag att utreda möjligheterna för återuppbyggnad...
  • 16 OKT 2018
    Årets samlade program för höstlovet är fullproppat med roliga och spännande aktiviteter för alla höstlovslediga barn och ungdomar. Programmet har dessutom fått en ny form, speciellt anpassad för mobiltelefoner. Men du kan självklart...
  • 4 OKT 2018
    Under 2017 satsade Upplands-Bro kommun 11,4 miljoner kronor på totalt 87 föreningar och organisationer, dels i form av kontanta bidrag och dels i form av olika typer av lokalsubventioner. Kommunen har ett aktivt föreningsliv som utgör...