25SEP2018

Talkshow om konst – och konsten att göra sig hörd

Kultur och demokrati stod i centrum när det bjöds på talkshow på Stora scenen i Kulturhuset i fredags. Kvällens värd Barakat B. Ghebrehawariat, alias "demokratiagenten", mötte gäster som bjöd på poesi, musik och tänkvärda samtal om kultur och konsten att göra sig hörd.

Iman Talabani.

Iman Talabani gästade Barakats talkshow. Foto: Martin Vind Zettersten

Temat för kvällen var hur unga kan göra sina röster hörda med hjälp av kultur. Samtalsvärden Barakat B. Ghebrehawariat talar gärna om makt, i ordets mest positiva bemärkelse, nämligen hur man kan ta makten över sin situation och vara med och påverka – oavsett ålder, ursprung eller kön. Han citerar den franske filosofen Michel Foucault: Makt är varken negativt eller positivt. Makt är produktivt.

– Med makt kan vi säkerställa en bra framtid för kommande generationer, säger Barakat.

Hur kan man få makt att påverka genom kultur?

– Det är det kvällens gäster har gjort. De använder de medel och de plattformar som står till buds för att nå ut.

Barakat förklarar att scenerna och de fysiska mötesplatserna är nog så viktiga, men för många unga fungerar de digitala plattformarna som en språngbräda för att nå ut och få ägna sig åt kultur i framtiden.

Drar storpublik i sociala medier

Med poesi, skådespel, humor och hiphop har kvällens tre gäster nått ut via plattformar som Instagram och Youtube. Nattalie "Thailee" Ström är den frispråkiga tusenkonstnären som drar storpublik på Instagram samtidigt som hon kan titulera sig demokratiambassadör. Patricio "Pato Pooh" Silvas egen musik har laddats ned i miljontal på webben och nu producerar han andra artister. Iman Talabani slog igenom med en silverplacering i tävlingen Ortens bästa poet. Med texter som "Tillfällig" levererar hon vassa versrader som inte går att väja för.

Iman Talabani.

Iman Talabanis Youtube-filmer har fått hundratusentals visningar.

För Iman Talabani blev Youtube hennes plattform för att kunna uttrycka sig, där hon började med att ladda upp sin poesi. I tävlingen Ortens bästa poet tog hon klivet upp på scenen, men enligt henne är det inte någon större skillnad.

– Du blottar dig lika mycket. Man är sig själv men man går också in i en annan roll, oavsett om det är på scen eller Youtube, säger hon.

Kritik får man tåla oavsett vilken plattform man väljer.

– Du blir dömd när du står på scen och du blir dömd på Youtube, men folk är kaxigare bakom skärmen så klart!

Barakat B. Ghebrehawariat.

Barakat B. Ghebrehawariat ledde fredagens talkshow.

En inspirerande kväll

Under kvällen delade gästerna med sig av sina egna tips och tricks. Tanken var också att publiken skulle åka hem med lite verktyg i fickan för hur de själva kan nå ut genom kultur.

– Jag vet vilken positiv "impact" kulturen kan ha, säger Barakat som själv skrivit och framfört spoken word-texter.

Du kallas för "demokratiagenten". Hur fick du det smeknamnet?

– Den är som alla andra titlar självpåtagen, ler han och berättar att demokratiagenten även existerar som tecknad figur.

Vill koda om sättet vi pratar demokrati

Konceptet har han burit med sig i många år, innan han 2016 startade det egna bolaget förändringsbyrån Demokrateam.

– Jag har alltid velat skapa plattformar som är inkluderande.

Tanken med demokratiagenten var att "koda om" sättet vi pratar om bland annat demokrati, tolerans och integration.

– Jag ville hitta en ny ingång som skilde sig från tidigare. Jag är ingen språkpolis som nöjer sig med att peka på problemen. Min grej är att erbjuda ett alternativ: Vad säger ni om att vi säger såhär i stället?

Barakat B. Ghebrehawariat

Barakat utsåg sig själv till demokratiagent, i viljan att skapa plattformar som är inkluderande.

Relaterade nyheter