18FEB2021

Upplands-Brogymnasiet startar medieprofil

Till höstterminen 2021 finns en ny medieprofil att söka för elever på Upplands-Brogymnasiet. Medieprofilen fokuserar på digitalt skapande, design och media.

Inga förkunskaper krävs för att söka medieprofil, som ryms inom det individuella valet genom kurserna Digitalt skapande 1 och 2.

- Vi har sedan tidigare musikprofil och flera idrottsutbildningar på Upplands-Brogymnasiet, nu vill vi bredda valmöjligheterna genom att komplettera med något som ligger helt rätt i tiden: digitalt skapande. Medieprofilen riktar sig till den som vill få fler praktiska inslag i sin gymnasieutbildning och lära sig allt om digital medieproduktion från första idé till färdig film, fotoutställning, animation eller designad produkt. Vi kommer även prata om marknadsföring, målgrupper och vad som egentligen krävs för att bli en framgångsrik influencer eller digital mediekreatör, säger Ann Arvedahl, medielärare på Upplands-Brogymnasiet.


Från årskurs 1 på gymnasiet kan elever välja att läsa medieprofilen. Profilen är tillgänglig för både nya elever och de som redan går på skolan och läser något av programmen Barn och fritid, Ekonomi, Handel och administration, Naturvetenskap, Samhällsvetenskap eller Teknik. Profilen utgörs av två kurser om vardera 100 poäng som inryms i det individuella valet. Under kurserna Digitalt skapande 1 och 2 får eleverna lära sig grunder inom foto, film och formgivning. Fokus ligger på idéskapande och utveckling av den kreativa förmågan.

- Under ett visionsarbete för Upplands-Brogymnasiet framkom att ett önskemål var att ha fler profiler att välja bland för eleverna. Det är väldigt roligt att se att det nu blir verklighet då medieprofilen kompletterar de profiler som redan finns idag, säger Lisa Edwards (C), ordförande i Gymnasie- och arbetslivsnämnden.

Eleverna inom medieprofilen får lära sig mer om hur budskap kan göras mer intresseväckande, hur man skapar egna marknadsföringsberättelser som väcker känslor och hur man jobbar med bildmanus och reklamfilmsproduktion.

- En styrka är att vi har medielärare som tidigare har arbetat i branschen och modern utrustning med lätthanterliga filmkameror, ritplattor, fotostudio och tillgång till de senaste redigeringsprogrammen för foto, film och formgivning, berättar Ann Arvedahl.

Relaterade nyheter

  • 24 JUN 2021
    Trots ett utmanande år med distansundervisning för de flesta eleverna på Upplands-Brogymnasiet ökar andelen elever som uppnår gymnasieexamen. För bygg- och anläggningsprogrammet samt handelsprogrammet når samtliga elever gymnasie...
  • 18 JUN 2021
    60 av kommunens 370 feriearbetande ungdomar har fått jobb inom Ung Kraft Bro. Ett koncept där de ska arbeta för att fräscha upp utemiljön, skapa konst – och ordna sociala aktiviteter i området. En sak är klar: idéer finns det gott...
  • 10 JUN 2021
    Nu har treorna sprungit ut och ettorna och tvåorna har gått på sommarlov. I dagsläget planerar vi för att ha alla elever på plats i skolan vid uppstarten i augusti, något vi längtat mycket efter. Vi ser fram emot en spännande höst...
Upp