11MAJ2018

Ny del av Stories:"Vi får skulden för allt"

När vuxna tycker att ett område har blivit stökigt är det ofta mot ungdomarna de vänder blicken -- i en period när många redan känner sig annorlunda eller utanför. Och i Bro är det många som känner sig utpekade.

Del 2 av Stories handlar om ungdomarna.

"Alla känner alla i Bro", säger Benie Nsasa och Rohiatou Kah. Foto: Åsa Sjöström

Fredagen den 11 maj publiceras del 2 av Stories, en serie längre berättelser om Upplands-Bro. I den andra delen besöker vi Broskolan, Bro fritidsgård och Fjärilsstigen. Fotbollsspelaren Martin Mutumba är på besök och vi får vara med om en grillkväll vid torget.

Fotografen Åsa Sjöström, uppvuxen i Bro, tog med sig journalisten Behrang Behdjou för att träffa och prata med ungdomar och vuxna.

Utdrag ur del 2

"Jag har bott här hela mitt liv, nere på Fjärilsstigen. Jag känner mig trygg och och tycker om att hänga här. Det finns inte så mycket att göra men vi gör det bästa av möjligheterna."

"Jag tror att den hets som många känner ofta är en fas, det finns ingenting att göra och då hittar man på dumheter. Ungdomar är ibland högljudda och så klagar folk trots att de inte har gjort något. Men nu ser jag att folk mognar och vill ha jobb."

Om Stories

Stories är en serie berättelser från Upplands-Bro kommun där du möter människor som jobbar, lever och engagerar sig i kommunen. Med Stories vill vi uppmuntra till samtal och lyfta fram olika röster och tankar om frågor som rör kommunen. Varje story har ett eget ämne eller frågeställning.

Sammanlagt kommer vi att publicera fem berättelser i Stories. Vårens berättelser handlar om Bro. Den första delen publicerades den 29 april och hade rubriken Vad händer med Bro-andan?

Läs andra delen av Stories: "Vi får skulden för allt".