3MAJ2018

Nellie och Amanda vann första pris i bibliotekets novelltävling

Nellie Juhlin och Amanda Hjelt Löfstedt vann första pris i Upplands-Bro biblioteks novelltävling 2018. Torsdagen den 3 maj var det prisutdelning på Stora scenen, Kulturhuset, i Kungsängen.

Nellie Juhlin och Amanda Hjelt Löfstedt med Sara Lövestam. Foto: Kristina Andersson

Trettiofyra noveller skickades in till Upplands-Bro biblioteks novelltävling.

– Det var en rolig överraskning. Vi hade gissat på kanske tjugo, säger bibliotekarien Martina Olsson, som har arbetat med årets novelltävling.

Årets novelltävling har inte haft något tema utan alla har fått skriva fritt.

– Det var väldigt svårt att välja för det var så många bra noveller.

12-åriga Nellie Juhlins bidrag Skuggan vann åldersklassen 9–12 år. Så här skrev juryn: ”För en spännande novell med bra beskrivningar som verkligen fångar läsaren. Sommarkänslan är stor liksom det lite kusliga.”

– Jag är jättestolt för jag tycker om att läsa och jag tycker jag tycker om att skapa egna berättelser. Det är roligt att vara bra på något som man tycker om.

Nellies favoritförfattare är Ingelin Angerborn, som har skrivit Rum 213.

– Jag tycker om att läsa om spöken men jag tycker om väldigt olika böcker.

Och ett spöke är just vad vi får möta i Nellies novell. Han heter Tintin, är elva år och blev instängd i huset för länge sedan när det var ett hotell.

Lite av idén föddes när hon tittade på Youtube.

– Jag såg en video där Felicia Bergström berättade en spökhistoria med en nyckel som oförklarligt vrids om och en säng som tyngs ner, berättar Nellie.

Nellie vill inte börja skriva utan att först ha en idé.

– Först brukar jag tänka i några dagar, alltså bara tänka. När jag börjar skriva har jag några färdiga idéer, annars går det inte. Men sedan kan allting ändras medan jag skriver.

16-åriga Amanda Hjelt Löfstedt fick första pris i klassen 13-19 år för novellen Det som jagar oss. Så här skrev juryn: ”Med ett vackert och poetiskt språk beskrivs naturen, och en berättelse med mycket symbolik och olika tolkningsmöjligheter växer fram.”

– Det känns jättebra. När jag lämnade in novellen trodde jag verkligen inte att jag skulle vinna, säger Amanda.

Det var första gången hon har skickat in ett bidrag till en novelltävling.

– Jag ville skriva om något som var en metafor för livet, där livet är en skog som i barndomen är gyllene och underbar. I tonåren blir skogen ganska svart och otäck och senare kanske den blir mer realistisk. Vägskälen är en bild för de val vi måste göra och att vi ibland blir förblindade av något och gör dåliga val.

Amandas idé var egentligen en helt annan från början.

– Jag såg en film om häxjakt förr i tiden och jag tänkte skriva novellen om en häxa som blev jagad och sprang genom skogen. Det var en ganska realistisk historia. Sedan tog den spinn och förvandlades till något helt annat.

Amanda gillar många olika författare.

– Men jag har en favoritbok, Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Jag tror att den kommer att den kommer att vara ganska oslagbar genom resten av mitt liv.

Författaren Sara Lövestam medverkade vid prisutdelningen och berättade om sitt skrivande. Hon har skrivit både barn- och vuxenböcker, bland annat Som Eld, Skarven och Finns det hjärterum. Hon berättade om sitt skrivande och läste upp vinnarbidragen. Hon delade även ut priserna till de sju pristagarna – presentkort på Akademibokhandeln, inbundna skrivböcker och biocheckar. Pristagarna fick också en bok med sina egna noveller i.

Juryn har bestått av personal från biblioteket. Martina Olsson hoppas novelltävling ska återkomma även nästa år. Och om du är nyfiken på årets vinnarnoveller kan du fråga efter boken Novell 18 på biblioteket i Kungsängen.

Pristagarna i novelltävlingen 2018

Klassen 9–12 år

Första pris: Skuggan av Nellie Juhlin

Andra pris: Mormors hemlighet av Alice Ottosson

Tredje pris: Mikaela och Bindy av Amalia Ojanne

Tredje pris: Årstiderna av Johanna Negussi

Klassen 13–19 år

Första pris: Det som jagar oss av Amanda Hjelt Löfstedt

Andra pris: Tisdagsmorgon av Ellen V Dowling

Tredje pris: Jag ville bara göra dig glad av Jennie Wensmark

Tre boktips

Nellie Juhlin

Gregor från ovanjord, Suzanne Collins som också skrivit Hungerspelen. "Det är en serie med fem böcker. Det är fantasy men det är mycket känslor också."

För alltid, Ingelin Angeborn. "En bok av min favoritförfattare".

Vi som överlevde, Michael Bornstein och Debbie Bornstein Holinstat. "Den är väldigt sorglig, jag grät jättemycket, författaren var i Auswitch när han var barn, boken ger en bild av hur det var under andra världskriget."

Amanda Hjelt Löfstedt

Harry Potter-serien, J K Rowling. "Bra skriven, bra story."

Bröderna Lejonhjärta, Astrid Lindgren. "Min favoritbok. Den har så många bottnar, man kan läsa den i alla åldrar."

The Hobbit, J R R Tolkien. "Jag gillar stämningen, hela auran runt boken."

Relaterade nyheter

• 6 JUL 2018
    Missade du Historisk mosaik, en storslagen föreställning om Upplands-Bros brokiga historia som gavs i Kulturhuset i Kungsängen den 23 maj? Nu kan du läsa lokalprofilen Börje Sandéns manus med massor av spännande berättelser om lo...
  • 29 JUN 2018
    Vi önskar alla boende och besökare i Upplands-Bro en trevlig sommar och passar på att informera om öppettider för biblioteket, simhallen, kretsloppscentralerna etc.
  • 27 JUN 2018
    Nu kommer det in många klagomål på lösspringande hundar och nedskräpning på badplatserna. Här kommer en påminnelse om vad som gäller på kommunens badplatser.