17NOV2017

Soma och Anna – finalister på Framtidsgalan

Soma Arenander och Anna Björklund - så heter medarbetarna i Upplands-Bro kommun som är nominerade till priserna Årets karriär och Årets nytänkare på Framtidsgalan. Soma har gjort raketkarriär och har inom loppet av 1,5 år gått från lärare till tillförordnad rektor på Finnstaskolan. Anna är nyanställd hållbarhetsstrateg i kommunen och nominerad för sin insats på sin förra arbetsplats Stockholm stad, där hon jobbade med stadsutveckling i nära samverkan med lokala ungdomar.

Anna Björklund (t.v) är nominerad till priset Årets nytänkare och Soma Arenander (t.h) är nominerad till priset Årets karriär på Framtidsgalan. (Foto: Framtidsverket)

– Jag känner mig stolt, smickrad och samtidigt ödmjuk över nomineringen. Jag tror att jag har blivit nominerad för att jag på kort tid gjort en utvecklande karriärsresa. Också att jag, trots ung ålder, lyckats komma långt i mitt arbetsliv. Detta hade dock inte varit möjligt utan att mina chefer, kollegor och familj som pushat mig till att våga utvecklas, säger Soma Arenander.

– Det känns verkligen jätteroligt att vara nominerad, lite som en tidig julklapp. Jag tror att sättet som jag har involverat ungdomar på är ett ganska nytt sätt att arbeta på inom offentlig sektor. Och det har verkligen gett positiva resultat på flera plan. Jag ser fram emot att använda mina erfarenheter från Stockholm stad i Upplands-Bro, säger Anna Björklund.

Årets karriär

Priset, Årets karriär, går till en person som genom ett utmärkt arbete gjort karriär i sin organisation. Pristagaren har med sitt driv och engagemang bidragit till verksamhetens utveckling, skapat karriärmöjligheter och stor personlig utveckling.

Årets nytänkare

Årets Nytänkare har påverkat och bidragit med nya idéer och lösningar. Årets Nytänkare har skapat positiva resultat genom att tänka nytt eller genom att bryta gamla strukturer.

400 nominerade

Framtidsgalan är en inspirationsgala för anställda inom offentlig sektor. Under galan delas det ut sex pris i olika kategorier. Sammanlagt har galan fått in 400 nomineringar till de olika priserna.

Vinnarna koras

Vinnarna utses på Framtidsgalan den 21 november.

Uppdatering 22 november: Priset Åretskarriär gick till Johannes Rämnegård, områdeschef Boende och personligt stöd, Västra Hisingen. Priset Årets nytänkare gick till Björn Rönnerstrand, forskare vid Högskolan Väst.

Framtidsverket

Den offentliga sektorn står inför en stor utmaning då en halv miljon människor måste rekryteras fram till år 2025. Det är utifrån den utmaningen som Framtidsverket grundades.

Framtidsverkets vision är att framtidens professionella, studenter och nyutexaminerade, ska känna till sina karriärmöjligheter inom den offentliga sektorn och se offentlig sektor som ett självklart karriäralternativ.

Framtidsverkets webbplats

Relaterade nyheter