8SEP2017

Dler är vår medborgarvärd som hjälper dig att hitta rätt

Ett välkomnande ansikte i kommunhusets foajé. Dler Baker Sharif är vår nye medborgarvärd i Kungsängen. Foto: Martin Vind Zettersten

Här är mannen som kan ge dig vägledning under ditt besök på kommunhuset i Kungsängen. Dler Baker Sharif är en berest man som talar fyra olika språk och ständigt håller sig uppdaterad med vad som händer i omvärlden. Han har lång erfarenhet av att arbeta med integration och blir glad när han kan hjälpa andra människor.

Dler Baker Sharif förklarar med lugn och vänlig stämma hur e-blanketten för att studera på SFI, svenska för invandrare, ska fyllas i. Det är framför allt den här typen av frågor han får: Hur man som nyinflyttad gör för att till exempel börja studera eller skriva in sina barn i skola och förskola. Många av dem som kommer för att besöka socialkontoret talar inte svenska, och då kommer Dlers språkkunskaper till nytta. Utöver svenska talar han både engelska, arabiska och kurdiska. När vi träffar honom är han i full färd med att översätta ett av kontorets dokument till arabiska.

– Jag är kurd, men på min tid skedde all utbildning på arabiska, förklarar Dler som själv kom till Sverige 1998 från Erbil i norra Irak.

Nu är han inne på sin tredje vecka i kommunhusets foajé.

– Det känns jättebra. Det är mycket rutiner som man måste lära sig, men jag börjar komma in i det.

För många blir han första mötet med kommunen

Utöver att arbeta med socialkontorets ärenden finns Dler där för att kunna vägleda besökarna med allehanda frågor. Han visar hur besöksregistrering och kösystem fungerar, hjälper dem som behöver låna dator, visar hur man fyller i blanketter eller kontaktar kommunens tjänstemän.

– För många besökare blir han det första mötet med Upplands-Bro kommun, konstaterar Camilla Janson (S), kommunstyrelsens ordförande. 

– Då är det viktigt att alla känner att de kan bli förstådda, oavsett bakgrund. Därför är vi glada att ha en trygg och serviceinriktad person som Dler att vägleda dem.

Hela världen kommer på besök

Dler kan konstatera att kommunhusets besökare kommer från vitt skilda delar av världen. Då är det en fördel att man är påläst, och själv håller han sig ständigt uppdaterad genom att läsa tidningar från andra länder. Det underlättar kontakten att han känner till platserna de kommer ifrån och språken de talar.

– De blir jätteglada. Det blir lättare för dem att förklara vad de behöver hjälp med, säger Dler.

Dler har tidigare arbetat som bland annat elevassistent i skolan, för elever med arabiska eller kurdiska som modersmål, och med ensamkommande flyktingbarn på Migrationsverket i Lindesberg där han tidigare bodde. Sedan 2006 bor han i Kungsängen.

Han är en man med många strängar på sin lyra. Från början är han byggnadsingenjör, men sedan har det blivit alltifrån bilförsäljning i Täby till projektering av nybyggda villor i Irak.

Vad är det bästa med att jobba som medborgarvärd?

– Man träffar många olika människor från olika kulturer. Jag blir jätteglad när jag kan hjälpa dem som verkligen behöver hjälp. Dessutom fick jag en massa trevliga kollegor. Jag känner mig redan som om jag hade känt dem en lång tid.

Han är inte heller ensam bland kollegorna om att tala flera språk. I Kontaktcenter finns flera i personalen som talar bland annat kurdiska, arabiska, finska och spanska.

Dler har hela foajén som arbetsplats, men om du inte hittar honom så sitter han i rummet till vänster om kontaktcenterdisken.

Relaterade nyheter

• 22 SEP 2017
    Kommunstyrelsens ordförande Camilla Janson (S) och oppositionsråd Fredrik Kjos (M) besökte Livgardet i Kungsängen, där Aurora 17 – Sveriges största militärövning på 20 år – pågår för fullt. Klädda för lera och regn begav sig delegationen...
  • 14 SEP 2017
    Varje år delar kommunen ut priset Årets Upplands-Broare för att uppmärksamma personer som på olika sätt gjort en insats som goda förebilder i kommunen. Årets pris går till veterinärerna Agnes Lenart och Hubert Nowakowski, som sedan...
  • 12 SEP 2017
    Har du fått Statistiska centralbyråns (SCB) årliga medborgarundersökning i brevlådan? I så fall är du en av 1200 slumpmässigt utvalda Upplands-Brobor som får tycka till om kommunens verksamhet. Vid den senaste undersökningen, för två...