Upphandling

Upphandling

Foto: Upplands-Bro kommun

Upplands-Bro kommun gör varje år ett stort antal upphandlingar. Kommunen har en antagen upphandlingspolicy som beskriver hur kommunens upphandlingsverksamhet ska bedrivas.

Om upphandling

Kommunens upphandlingar genomförs i huvudsak i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagen reglerar i stort sett all offentlig upphandling. Det innebär att kommuner, landsting, statliga myndigheter med flera ska följa lagen vid bland annat anskaffning, köp och leasing av varor, tjänster och entreprenader.

Kommunen har även beslutat om att lag om valfrihetssystem (LOV) ska gälla för vissa tjänster. Det handlar om hemtjänst, ledsagare, avlösare, särskillt boende och äldreomsorgens vård- och omsorgsboenden.

Annonserade upphandlingar

Kommunen använder av sig e-Avrop för att annonsera upphandlingar.

Emellanåt samarbetar kommunen med andra upphandlande myndigheter och inköpcentraler. Vid större gemensamma upphandlingar ansluter sig kommunen ofta till SKL Kommentus Inköpscentrals upphandlingar.

EU-upphandlingar ska även annonseras i Tenders Electronic Daily (TED). Kommunen annonserar EU-upphandlingar via e-Avrop som därigenom visas på kommunens annonsplats.

Upphandlingar av kommunens bolag

Upphandlingar som görs av kommunens bolag annonseras av dem. För mer information bolagens upphandlingar kontakta Upplands-Bro Kommunfastigheter AB och AB Upplands-Brohus.

Nyheter inom Upphandling

  • 27 JUN 2017
    Den 20 juni samlades ett 20-tal personer som har startat företag under den senaste tvåårsperioden för att mingla med likasinnade och ta del av kommunens och företagarföreningarnas erbjudanden till det lokala näringslivet.
  • 31 MAJ 2017
    Resultatet från Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning visar att företagen i Upplands-Bro kommun är nöjda med företagsklimatet. Betyget för sammanfattande omdöme är kommunens näst högsta någonsin och andra faktorer med höga betyg...
  • 3 MAJ 2017
    God konkurrenskraft och tillväxt i kommunens näringsliv enligt Bisnodes näringslivsanalys som presenterades på näringslivslunchen den 28 april. 
  • 26 APR 2017
    Svaren från kommunens årliga serviceundersökning visar att företagare i Upplands-Bro anser att kommunens service håller en hög nivå. Nöjd-kund-index (NKI) ligger på 73, på en skala 0-100, vilket placerar Upplands-Bro som näst bästa...
  • 31 MAR 2017
    Thomas Melin, VD och grundare till Stockholms Vattenskärning, berättade om företaget och visade upp sin verksamhet vid Företaget öppnar portarna den 31 mars.
  • 28 MAR 2017
    Kommunens företagare samlades på Bro Park för trerättersmiddag, underhållning och pristutdelning vid Upplands-Brogalan den 25 mars.

Kalenderhändelser inom näringsliv