Upplands-Bro kommun logotype

Vad ska jag göra med mina sopor?

Vad ska jag göra med mina sopor?

Upplands-Bro kommun hjälper dem som bor i Upplands-Bro
att ta hand om hushållsavfallet.
Men allt får inte slängas i soppåsen.
Många sopor ska du sortera och lämna in på en återvinningsstation.
Det här ska du lämna till återvinningsstationen:
• Tidningar
• Plastförpackningar
• Glasförpackningar
• Pappersförpackningar
• Metallförpackningar

Återvinningsstationer finns på många ställen.
De ligger ofta bredvid stora mataffärer.

En del saker är så farliga att de måste lämnas till en kretsloppscentral.
De kallas farligt avfall.
Farligt avfall är till exempel batterier och målarfärg.
Det finns två kretsloppscentraler i Upplands-Bro:
• Brunna som ligger i Brunna
• Skällsta som ligger i Bro.

hushållsavfall -et = sådant som vi slänger hemma, till exempel matrester

återvinningsstation -en -er = en plats där människor får lämna sådana förpackningar som ska samlas in och bli nytt papper, glas, plast och metall

kretsloppscentral -en —er = en plats där människor får lämna sopor som är farliga för miljön

Sidan uppdaterad: 2010-05-07   Sidansvarig: Conny Andersson

Kommentarer till "Vad ska jag göra med mina sopor?" (0)

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar

Stäng
*
*
*Obligatorisk uppgift

Användarregler för kommentarer

Stäng

När du skriver kommentarer på upplands-bro.se gäller följande regler:

Kommentarer som skrivs ska följa svensk lag. Det innebär att kommentarerna inte får innehålla:

  • Förolämpningar eller förtal.
  • Hotelser, hets mot folkgrupp eller andra trakasserier.
  • Olovliga våldsskildringar, pornografi eller barnpornografi.
  • Uppmaning till brottslig verksamhet.
  • Datorvirus eller annat som kan skada Upplands-Bro eller andra användares utrustning.
  • Material som innebär intrång i immateriella rättigheter, såsom varumärke eller upphovsrätt.
  • Information som innehåller kommersiella budskap eller annan marknadsföring.
  • Din kommentar granskas. Om den blir godkänd visas den på sidan.

Kontakta sidansvarig Conny Andersson

Stäng
Kontakta sidansvarig Conny Andersson
*
*
*Obligatorisk uppgift
Stäng
Google Translate