Upplands-Bro kommun logotype

De bestämmer i kommunen

De bestämmer i kommunen

Det är kommunfullmäktige som bestämmer
i kommunen.
I kommunfullmäktige bestämmer politiker
från de olika politiska partierna.
Vid varje val röstar människorna i Upplands-Bro
på det parti som de vill ska bestämma här.

41 politiker är med i kommunfullmäktige.
Hur många personer från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster varje parti får
i valet.

Så här ser det ut just nu i kommunfullmäktige
i Upplands-Bro:
16 från Socialdemokraterna
12 från Moderaterna
3 från Folkpartiet
2 från Vänsterpartiet
3 från Kristdemokraterna
2 från Centerpartiet
2 från Miljöpartiet de gröna
1 från Sverigedemokraterna.
Politikerna i kommunfullmäktige
träffas en gång i månaden.
Ordförande i kommunfullmäktige
är Anders Åkerlind.
Han är Moderat.

Du kan vara med och bestämma
Alla som bor i Upplands-Bro kommun
ska kunna vara med och bestämma.
Det är en viktig del av demokratin.
Demokrati betyder folkmakt.
Det är folket som väljer
vilka som ska bestämma.

Det står i tidningarna
när kommunfullmäktige ska ha möte.
Då skriver man också
vad kommunfullmäktige ska prata om.
Det brukar vara en frågestund
innan mötet börjar.
Då får alla ställa frågor.
När mötet börjar
får man bara lyssna.

Du kan prata direkt med dina politiker.
Du kan också bjuda in dem
till egna möten om du är med i en förening.
Om du går i skolan
kan din skolklass bjuda in en politiker.

Sidan uppdaterad: 2010-05-07   Sidansvarig: Conny Andersson

Kommentarer till "De bestämmer i kommunen" (0)

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar

Stäng
*
*
*Obligatorisk uppgift

Användarregler för kommentarer

Stäng

När du skriver kommentarer på upplands-bro.se gäller följande regler:

Kommentarer som skrivs ska följa svensk lag. Det innebär att kommentarerna inte får innehålla:

  • Förolämpningar eller förtal.
  • Hotelser, hets mot folkgrupp eller andra trakasserier.
  • Olovliga våldsskildringar, pornografi eller barnpornografi.
  • Uppmaning till brottslig verksamhet.
  • Datorvirus eller annat som kan skada Upplands-Bro eller andra användares utrustning.
  • Material som innebär intrång i immateriella rättigheter, såsom varumärke eller upphovsrätt.
  • Information som innehåller kommersiella budskap eller annan marknadsföring.
  • Din kommentar granskas. Om den blir godkänd visas den på sidan.

Kontakta sidansvarig Conny Andersson

Stäng
Kontakta sidansvarig Conny Andersson
*
*
*Obligatorisk uppgift
Stäng
Google Translate